Thursday, May 16, 2013

Antara Penyokong dan Pengundi



            Sekarang ni musim mengundi kan… komen sikitla pasal proses pilihanraya ni… sebenar aku pada mulanya tak nak tulis entry ni… tapi aku fikir masing2 ada pendirian masing dan aku juga rasa yang aku  berhak untuk menyatakan pendirian aku… aku adalah ahli UMNO, lebih tepat lagi Pemuda UMNO… oleh itu seharusnya undi aku adalah untuk BN… walaupun rata2 ni sekarang BN bukanlah pilihan yang popular, tetapi seperti mana yang telah aku nyatakan terdahulu… ini adalah pendirian aku…

            Apa yang menyokong pendirian aku ni… aku memilih sebuah parti yang kukuh dan stabil yang dapat membawa malaysia ke arah yang lebih baik mengikut acuan malaysia yang tersendiri dan unik… pasal parti2 politik yang lain aku tak nak komen sebab walau apapun aku masih percaya semua parti2 politik didalam malaysia ni masing2 mempunyai niat yang baik untuk membawa melaysia ke arah yang lebih baik untuk semua…
POST PRU 13
            Bahagian diatas aku tulis beberapa hari sebelum PRU13… sekarang proses pengundian telah selesai dan keputusannya pun telah kita ketahui… secara kasarnya BN masih lagi parti pemerintah di peringkat kerajaan pusat dengan pegangan 133 kerusi… ini adalah majoriti mudah… minimun untuk menubuhkan kerajaan adalah 112 kerusi… jumlah ini adalah lebih sedikit jika dibandingkan dengan PRU12… aku takde semua fakta2 PRU ni… BN berjaya merampas kembali kedah dan mengekalkan pemerintahan kerajaan negeri di perak… kan perak sebelum ni agak kontravesi sikit sebab peralihan kuasa dari PR ke BN selepas PRU12 kerana ada ADUN yang melompat parti… PR pula mengekalkan kekuasaan di pulau pinang, kelantan dan selangor… untuk wangsa maju, tempat aku mengundi… BN kalah kepada PKR… manakala di parlimen hulu selangor dan DUN batang kali, kawasan ayah aku… kedua2 kerusi tersebut dikekalkan oleh BN… untuk kawasan wilayah persekutuan pula BN berjaya merampas semula Titiwangsa daripada PAS… itulah serba ringkas keputusan PRU13… nak keputusan penuh, sila rujuk SPR yea…
            Akan tetapi, secara keseluruhannya… prestasi BN boleh dikatakan mengalami sedikit kejatuhan… BN banyak juga kehilangan kerusi parlimen dan DUN kepada pihak PR… mungkin tidak sebegitu memberangsangkan seperti yang diharapkan oleh DS Najib… BN hilang beberapa nama besar dalam PRU kali ni… antaranya Ghani Osman di Gelang Patah dan Ali Rustam di Bukit Katil… kedudukan BN yang sebelum ni nampak kukuh di selangor menjadi semakin goyang… beberapa kubu kuat BN telah berjaya dirampas oleh PR terutamanya parti DAP… bagi aku DAP adalah parti yang paling cemerlang dalam PRU13… mereka menang di hampir kesemua tempat majoriti kaum cina… ini adalah sebab mengapa ramai yang mengatakan PRU13 adalah stunami pengundi cina… bagi aku hasil pengundian kali ni adalah pilihan rakyat malaysia… tetapi corak kemenangan pihak PR boleh dikatakan datang dari undi majoriti kaum cina yang nampaknya bersungguh2 nak menukar kerajaan kali ni… anyway the rakyat of malaysia dah decided… dan bagi aku semua pihak perlu menghormati keputusan ini…
            Seperti biasa… selepas tamat PRU… masih ada isu2 lagi yang masih di canang2 oleh puak2 yang tidak berpuas hati… antaranya cerita pasal pengundi hantu, tipu kertas undi, dakwat kekal yang tak berapa nak kekal… macam2lah seribu satu kekurangannya… yang secara keseluruhannya menggambarkan bahawa pilihanraya kali ni tidak telus dan keputusannya boleh diragui… menurut pemerhatian aku la, aku rasa proses pilihanraya yang dijalankan oleh pihak SPR ni kira dah cukup telus… kalau kita teliti prosedurnya, semua proses pilihanraya mesti melibatkan wakil dari semua calon yang bertanding yang memerhatikan dan memperakui setiap gerak langkah dalam proses pilihanraya… dan selalunya yang kuat komplen ni adalah mereka2 yang tidak terlibat secara langsung dalam proses pilihanraya termasuklah calon2 yang bertanding… tak pernah pula aku dengar wakil calon yang buat komplen kata ada kertas undi tambahan la… pengundi hantu la… penyokong2 la yang selalunya lebih kuah dari sudu… kat internet pun ada klip2 video menunjukkan ada pengundi hantu ditangkap… tapi kebanyakkannya kes salah faham… rakyat malaysia disangkakan bangla… kalau kita betul2 konfident yang datang mengundi tu bangla… cekup jer, pastu heret ke balai polis dan buat laporan rasmi… baru polis kena siasat… yang pentingnya kalau bangla tu ada IC… macam mana dia boleh dapat IC, dalang yang bagi IC tu yang nak kena kejar dan tangkap… bagi aku kesalahan besar tu keluarkan IC palsu… boleh menggugat keamanan negara tu…
            Yang buat aku rasa sedikit tidak berpuas hati adalah puak pembangkang yang tidak berjaya menawan putrajaya tidak dapat menerima keputusan PRU13 kerana didakwa berlaku banyak kecurangan dan penipuan dari pihak BN… cara mereka nak meluahkan rasa tidak puas hati adalah dengan mengadakan demonstrasi dan bantahan jalanan… kenapa tak nak bawa perkara ni ke mahkamah… korang ingat senang2 jer kerajaan nak bertukar tangan dengan cara tu… macamlah negara ni takde undang2… tolong beri aku contoh negara yang akhirnya aman damai dan dapat berkembang dengan baiknya apabila berlaku perubahan kerajaan cara pintu belakang ni… takde beb…
            Kalau ikutkan hati memang macam2 lagi nak tulis… tapi aku sebenarnya tak berapa selesa nak ulas tentang politik ni… cukuplah sampai disini… aku Cuma harapkan kekalutan politik ni tak mengheret malaysia ke arah yang lebih buruk… itu sahaja…

No comments: