Thursday, June 20, 2013

Beralih angin…


            Ada angin baru yang bertiup… pada pertengahan bulan April aku menerima satu panggilan yang tidak disangka2… seorang lelaki bernama Jason dari Kelly Engineering Servives call aku menawarkan aku satu peluang pekerjaan… sebuah syarikat OEM (Original Equipment Manufacturer) untuk ekzos sistem yang berpusat di perancis akan membuka satu kilang di malaysia yang terletak ditanjung malim (dalam kawasan Proton City)… aku sebenarnya dah lama malas nak carik keje baru… bila tempoh perkhidmatan aku kat syarikat sekarang dah menjangkaui 10 tahun… aku fikir aku keje ajela kat company sekarang sampai pencen…

            Jason meminta aku menghantar kepadanya resume aku yang paling terkini… seminggu selepas selepas panggilan tu… jason mengaturkan satu telepon interview dengan ketua jurutera Mr. Berkant dari Shanghai… hampir satu jam aku luangkan masa untuk sesi interview tersebut… 2 minggu selepas itu pula, jason mengaturkan aku untuk face-to-face interview dengan Mr. Indra juga dari shanghai yang datang ke malaysia untuk tujuan projek ini… Mr. Indra akan menjadi plant manager di malaysia… pertemuan aku dengan Indra diadakan di lobi hotel di kawasan subang… hampir 1jam jugalah aku berborak dengan Indra… dalam masa yang sama ada sorang lagi calon untuk jawatan ini yang akan ditemuduga oleh Indra… calon yang sorang lagi tu sebenarnya dahulu bekerja di company aku sebelum berpindah kerja… selepas sesi interview tersebut, jason memberi tahu kepada aku yang peluang aku untuk mendapat kerja tersebut adalah besar… 2 minggu selepas itu pula, aku ada sesi interview dengan Ms Cathy dari pihak HR dan juga Mr. Tom, GM Asia operation…. Semuanya melalui telefon sahaja… Cuma Indra jer yang aju jumpa face to face…
            Setelah selesai semua sesi interview tersebut… aku ditawarkan jawatan itu… company tu juga menawarkan ganjaran yang agak baik… aku terpaksa membuat keputusan… terus terang aku katakan aku memang takut nak buat keputusan… ialah, aku dah keje dengan company sekarang dah masuk 13tahun… lama tu… yang juga membuatkan aku rasa cuak adalah sebab aku tak pernah pindah kerja… lepas belajar terus dapat kerja kat company sekarang… aku bimbang kalau pindah kerja aku dapat kerja yang lebih teruk dari sekarang… tapi aku fikir balik, tak ramai oarang yang kerja satu company jer seumur hudup dia orang… semua mesti pernah rasa pindah kerja… ajat pun dah pernah pindah kerja… lagipun kerja ni bukan aku yang carik tapi dia yang datang carik aku… tak banyak company lain yang sebenarnya boleh beat apa yang company aku sekarang bagi kat aku…
            Apa yang penting adalah support dari family aku terutama betty dan miza… sebab aku fikir apa yang aku buat semuanya ni adalah untuk masa depan keluarga aku juga… aku berbincang secara mendalam dengan betty dan miza… mengambil kira pandangan mereka kerana banyak yang akan berubah jika aku menerima jawatan ni… termasuk sesi latihan selama 2 bulan di china, berpindah ke rawang dan lain2 lagi… ini juga bermakna aku tak akan dapat berlari untuk SCKLM 2013 kerana waktu tu aku berada di china… sedih wooo… lagi satu aku dah lama tak pergi outstation jauh2 dan lama2 cam ni… last time aku ke luar negara adalah ke korea atas urusan kerja selama 3 minggu… masa tu aku dengan betty dah berkhawin tapi miza belum lahir lagi… kali ni 2 bulan, time bulan puasa dan raya lak tu…. Waaaaaaa….. aku bimbangkan betty dan miza yang akan aku tinggalkan selama 2 bulan tempoh latihan aku… ikut hati memang nak bawa mereka sekali… tapi apakan daya…

            Aku berserah kepada Allah kerana semuanya adalah takdir daripanya… aku akan berusaha sebaik mungkin dan berdoa Allah akan menganugerahkan yang terbaik buat aku dan keluarga aku, InsyaAllah…BismilahhitawakaltulalaAllah…

No comments: