Monday, November 14, 2011

Makan – makanan



Apalah yang aku nak sembang untuk entry kali nih… kalau nak cite pasal larian… next event aku jauh lagi… hujung bulan 11 (parkcity run)… hari yang sama untuk parkcity run iaitu pada 27/11/2011… kat kl ada larian NIKE WE RUN KL 10K… ini antara larian yang mendapat sambutan hangat pada tahun ni kerana pendaftaran hanya dapat dibuka selama 3 hari sahaja… lepas tu dah penuh dah… ramai orang berebut nak masuk larian ni sebab T-shirt nike yang ditawarkan menarik dan harga penyertaan pun murah… ramai yang marah sebab penyertaan ditutup cepat sangat… siap ade sorang mamat ni kt dalam facebook suruh nike pastikan setiap orang yang mendafter untuk hadir pada tarikh larian tersebut… hahhaaa lawak betul la…
running tee & botol air NIKE

Aku memilih untuk berlari dlm parkcity run sebab aku fikir event ni mugkin lebih menarik sebab diadakan di desa parkcity yang lebih eksklusif… dari gambar2 yang aku tengok dalam internet kawasan ni memang cantik dan besih… lagi pun aku dah pernah lari kat kawasan bandaraya kl semasa larian hari wilayah, larian ktm komuter dan scklm… cuba try test lari kat tempat lain lak… untuk larian kali ni aku akan berlari bersama2 dgn ajat… kali ni ajat siap beli seluar general compression daripada Breath… aku pun berminat dengan seluar general compression dan aku juga la yang memperkenal dengan dengan jenama Breath ni… tapi dia yang beli dulu… dia beli yang panjang sampai buku lali… harganya baru dalam lingkungan rm90… kalau jenama2 lain mau2 mesti dalam lingkungan rm150… aku dah try seluar yang dia beli tu… memang best dan selesa… rasa sejuk bila berlari…
Bersesuaian dengan tajuk entry kali ni… aku nak kongsi port2 menarik tempat nak makan yang aku suka nak singgah… kalau hari kerja, seminggu sekali aku akan pergi makan di gerai nasi ayam simpang sungai choh… tempat ni memang popular untuk orang2 kawasan sungai choh, bukit beruntung, bukit sentosa dan sungai buaya, termasuk budak2 perodua… apa yang aku suka kat sini adalah nasi goring ayam dengan sayur kalian… sayur kalian gorengnya memang lain dari yang lain… 
nasi goreng ayam & kailan goreng

Kalau aku ke selatan antara port yang menarik adalah gerai kuih di sg. Merab, sebab ada donut gergasi sebesar pinggan makan… kalau ke kajang mesti pekena satay kajang hj. Samuri… kalau aku ke johor aku akan singgah di batu pahat untuk makan nasi beriani dekat kedai dekat dengan Alliance Bank… di muar, aku selalunya singgah di tanjung emas untuk pekena mee bandung…
donut sebesar piring

Paling best kalau aku ke utara… kat tanjung malim ada pau yee mun… kedainya ada di simpang 4 dekat UPSI… kalau ke ipoh pulak ada char kuew tiouw kat greentown… kat sebelah padang di Bandar ipoh banyak orang berniaga guna van… di tanjung rambutan dekat stesen keretapi pula ada rojak special… kalau gerak sampai ke penang… singgah di prai. Makan mee udang… kalau kat atas pulau, takyah cite la, memang banyak port2 menarik untuk gi makan… aku suka singgah makan pasembor di padang kota dan nasi kandar di gerai line clear…
nasi kandar ayam goreng.... kuah semua tarok

kedai antara celah kedai

mee goreng udang

mee udang prai

Ni selera aku… terpulang pada selera masing2 makanan dan tempat makan yang korang paling suka…

2 comments:

deeya said...

kalau nampak makanan sume sedap jeeerrr .. tp bile da kat kedai makan , nak pilih menu pun lambat . haha !

Pelampung Bocor said...

setuju... setuju