Friday, November 25, 2011

Pengalaman Bekerja (Store Executive bah #1)



            Aku bertugas sebagai store executive untuk jabatan Bodyshop, PERODUA manufacturing sewaktu tahun2 awal perkhidmatan aku didalm jabatan bodyshop… sebagai store executive, aku bertanggungjawab untuk membuat pembelian barang2 keperluan untuk production didalam bodyshop… barang2 keperluan ini terbahagi kepada 2 jenis iaitu CAPEX dan OPEX… CAPEX merupakan Capital Expenditure, iaitu pembelian berkos tinggi dan barang yang dibeli mempunyai jangka hayat yang panjang… antara contoh CAPEX adalah mesin2 pembuatan yang besar, mesin kimpalan DLL… OPEX pula mewakili Operational Expenditure, iaitu pembelian barangan biasa yang digunapakai dalam urusan pengeluaran harian… barang2an ini juga bersifat pakai habis @ pakai buang… dalam term yang lain juga dikenali sebagai consumable item… antara contoh consumable untuk Bodyshop adalah PPE (Personal Protective Equipment), electrode cap tip DLL…

            Pembelian capex jarang dilakukan kerana melibatkan kos yang tinggi… pembeliannya juga melibatkan perancangan yang teliti… antara pembelian capex yang pernah aku kendalikan adalah pembelian mesin lathe untuk seksyen jig mtce dan portable spot weld gun untuk production… untuk pembelian kedua2 mesin ini memerlukan aku unutk meneliti spesifikasi dan memastikan ianya memenuhi kehendak pengguna akhir. Aku juga perlu memasuki mesyuarat khas yang dianggotai oleh wakil dari jabatan akaun dan purchasing untuk menjelaskan keperluan pembelian mesin tersebut…
            Pembelian opex adalah pembelian biasa untuk keperluan penggunaan harian bahagian pengeluaran… barangan keperluan ini lebih dikenali sebagai consumable… untuk consumable, budget yang aku buat adalah bedasarkan data penggunaan barangan tersebut ataupun consumable rate… dengan mengetahui lead time untuk setaip order barang yang dibuat… aku dapat membuat perancangan berapa banyak barang yang perlu dibeli dan bila… sewaktu aku mula2 take over unit store, tiada consumable rate yang dikira… budget dibuat ikut agak2 aje… ini amat2 merbahaya untuk barangan2 yang kritikal… untuk bodyshop, aku telah mengenal pasti beberapa barangan yang kritikal… antaranya adalah gas CO2 dan elektrod cap tip saiz 13 dan 16… setiap barang yang keluar dari store perlu lah direkod dengan baik dan kemas… dengan menggunakan jumlah barangan yang keluar dari rekod store dan jumlah pengeluaran kereta, aku dapat mengira consumable rate untuk setiap barangan… ini dapat membantu aku untuk mengurus store dengan lebih baik dan mengetahui masa yang sesuai untuk mengoder barangan… lebih2 lagi mudah untuk aku buat budget tahunan opex… senang sikit nak cerita kat boss kenapa jumlah duit yang diperlukan untuk opex tahunan…
            Ini semua aku belaja dari kesilapan… sebelum aku buat system consumable rate ni… aku Cuma ikut system yang telah sedia ada… ada sekali tu, gas CO2 untuk bahagian pengeluaran telah habis… termasuk stok simpanan dalam store… order telah dibuat tetapi lambat, sekurang-kurangnya memakan masa seminggu untuk sampai… aku dah start panic kerana Cuma bodyshop sahaja yang menggunakan gas CO2 untuk pengeluaran body kereta… antara opsyen yang aku ada untuk menyelesaikan masalah ni adalah… guna kenderaan sendiri pergi amik gas CO2 kat MOX… atau gi Tanya kat shop2 lain manalah tahu dia org ada simpan stok gas CO2… so, aku buat opsyen yang kedua dulu… aku suruh bebudak store pergi ke shop2 lain untuk Tanya samada dia org ada simpan atau tidak gas cO2… dan kebetulan di Assembly shop dia org ada simpan sedikit gas CO2 yang digunakan untuk proses repair… so, aku dapat la pinjam sedikit sementara stok gas sampai ke perodua dari MOX… apa yang aku belajar dari insiden ni, kepentingan untuk monitor barang2 yang kritikal dan mempunayi hubungan yang baik dengan PIC2 store dari shop yang lain… ok aku sambung dalam dalam bahagian yang lain plak...

No comments: