Tuesday, September 23, 2014

Kehidupan aku kini…

Aku tak pernah terlintas laluan.. takdir hidup aku akan jadi seperti ini… dulu aku sering membayangkan kami akan tua bersama2… menghabiskan sisa2 hidup bersama2… tetapi Allah lebih syg akan dia… terasa sebak sekali setiap kali terkenangkan saat2 terakhir bersama2 dengan dia… kadang2 rasa tak sanggup nak tempuh tempat2 yang selalu aku dan dia pergi… sampai sekarang aku amat2 fobia bila lalu dekat dengan hospital… terutama hospital kuala kubu bharu dan hospital sungai buloh…
    Yang pasti aku harus teruskan hidup… sekurang2nya untuk miza… kesian aku kt miza sbb hilang kasih sayang seorang ibu pada usia yg masih muda… aku tak pasti samada aku boleh carik peganti yang sesuai untuk isi kekosongan itu…
    Aku kira usia aku masih muda… apa harus aku buat… kekal menduda atau cari peganti… terus terang aku nyatakan aku memang sunyi sekarang nih… aku tinggal seorang jer kt rumah sewa aku yang masih penuh dengan barang2 peninggalan betty… baju2 dia masih ada dlm plastic lagi… tak keluarkan pun sejak berpindah… keluarkan apa yang nak pakai aje… miza pula sekarang duduk dengan mak aku… aku rasa buat masa ni elok dia duduk dengan mak aku dulu… terjaga sikit makan pakai dia… lagi pun dekat rumah mak aku ada rini yg boleh tlg tgkkan miza…
    Susah juga jadi duda ni… lebih2 lagi bila bercerai mati… dulu dh biasa berdua2… sekarang tinggal seorang memang agak tak terurus… aku memang nak cari peganti… aku rasa tak salah rasanya kalau aku carik peganti… ini bukanlah bermakna aku tak sayang lagi kat Betty… kasih sayang aku kt Betty tak akan berubah… kalau aku ada jumpa orang lain, aku akan sayang dia lain dari cara aku sayangkan Betty… aku takkan akan bandingkan antara kedua2nya…
    Sekarang pun sebenarnya aku dh mula berkawan balik… dalam banyak rakan2 perempuan yang aku jumpa, ada seorang ni yg aku anggap paling istimewa… mak pernah pesan kt aku macam mana keadaan pun aku takkan dapat cari peganti sama macam Betty… itu aku tahu… Cuma 3 perkara yang aku kira penting:
1. Terima aku dengan keadaan aku sekarang
2. Terima miza sebagai anak aku
3. Terima keluarga aku
Jika ada jodoh aku dengan sidia… aku tak tolak… tapi berapa cepat, tu masalah sikit… aku tak pasti dengan pandangan masyarakat tentang duda macam aku yang ingin berkawin semula… kalau kawin cepat sangat nanti kata tak sabar2 nak ganti isteri yang telah tiada… kalau lambat sangat umur dah makin meningkat…
    Sidia yg aku kenal di pun bukannya anak dara… status dia pun macam aku gak Cuma dia bercerai hidup jer… dia pun ada anak sorang… dlm tempoh aku berkenal2lan ni ada la 2-3 anak dara yang aku kenal sekali… tapi aku rasa macam tak brapa sesuaila… ialah aku bukannya muda sangat… dia org tu baru awal 20an… kang aku dh tua kerepot dia org masih muda lagi… mana mau nk melayannya… letih aku nanti…
    Apa ajela yg aku membebel ni… saje2 je… asyik nak tulis pasal race report jer… lain kali aku tulis pasal race report plak yea… bye…
Insyaallah

No comments: