Monday, October 5, 2009

Memancing di kuantan (الصيد في كوانتان)


Salam… dan selamat hari raya… maaf zahir batin… kalau ada terkasar ayat2 aku dalam blog nih… kira aku mintak maaf la… 0-0 ok…
Ni kiranya trip hari raya la ni… seperti mana yang telah aku sentuh dalam coretan blog aku yang lepas… tahun ni aku beraya di kuantan… so, dalam kesempatan tu, aku pun ushala port2 memancing kat area kuantan nih… yang mudah kolam mancing la… dengan bantuan teknologi internet… aku pun dapat info ada sebuah kolam air masin dekat kuantan jalan menuju ke airport… kampung pandan kalau tak salah tempatnya… aku ingat kat kl ke ade kg pandan… kat kuantan pun ada rupanya…
Setelah memastikan dah x de lagi acara lawat melawat ke rumah sedara mara… maka aku pun pergi la memancing kat situ… bayarannya standard je macam kolam2 lain… 11 hinggit sejam… waktu aku masuk tu pun sebenarnya dah agak lewat… hampir2 kul 6 & yang sedang memancing pun tak ramai… ialah musim raya… sapa yang gi mancing… aku jer yg saja2 gatal tangan…
Oleh kerana takde langsung pengalaman mancing kat situ… aku pilih je la port yang dekat dengan sangkar… umpan yang aku guna udang kopek dengan ikan sardin (beli kat jaya gading)… setelah mengabiskan masa 3jam kat kolam tu tanpa sebarang tangkapan… aku pun belah la… tapi mengikut pengamatan aku la… kolam ni sesuai pakai ikan potong je… dan labuhkan dekat2 sangkar atau ikut arus dekat kipas kolam… komen aku tentang kolam ni lak… macam kolam tinggal jerr… dah la ada seksyen yang tak berbumbung dan berlampu (under constuction)… pastu banyak tebuan lak berterbangan (aku memancing pun dalam keadaan cuak jer)… umpan udang idup takde jual… first time aku jumpa kolam x jual umpan udang idup…
Aku takut 2~3bulan pas ni bila aku datang balik tutup lak kolam nih…





2 comments:

Jankaulu said...

saya pernah memancing kat sini, tapi tak dapat ikan...di Balok kan?

Pelampung Bocor said...

bukan kat balok... kat jaya gading... jalan menghala ke airport