Saturday, May 26, 2012

RR#14 (KL Tower Towerthon 2012)



Tempat: Menara Kuala Lumpur, Bukit Nenas
Kategori: Lelaki Terbuka
Race kit: Running T-Shirt, BIB (A0382), timing chip, Goodies
Post-race: Finisher medal
Tarikh & masa : 19 May 2012, 8.20pm
            Assalammualaikum… sebelum aku meneruskan catatan kali ini… ingin aku meminta jasa baik rakan2 pembaca yang beragama islam untuk mensedekahkan bacaan surah Al-Fatihah buat sepupu aku Abang Zizi (Azizi Kamaruddin) yang baru sahaja meninggal dunia pada tanggal 21 May 2012 setelah diserang sakit jantung secara tiba2 pada 19 May 2012 (hari kejohanan Towerthon) semasa melakukan aktiviti berbasikal di area taman puncak jalil. Berita abang zizi koma disebabkan serangan sakit jantung itu aku terima Cuma beberapa jam sebelum larian aku pada towerthon tahun ini… yang paling buat aku terkejut adalah abang zizi sebelum ni tak pernah menunjukkan apa2 tanda yang beliau ada masalah kesihatan… semoga rohnya dicucuri rahmat dan diletakkan dikalangan mereka2 yang beriman…
            Ini adalah acara ulangan/repeat aku yang pertama… acara yang sama aku sertai pada tahun lepas… disebabkan keunikkan acara ini mendorong aku menyertainya sekali lagi… kali ni aku dapat meracun ajat untuk masuk sekali dan dia tarik kawanya una untuk masuk kategori women open… aku dan ajat akan menyertai kategori men’s open… pada tahun ni sedikit kelainan pada jadual larian… larian akan bermula jam 2.00ptg hingga ke malam… sebab itu tahun ni kejohanan ini dipanggil KL Tower Day & Night Towerthon… kategori-kategori lain akan berlari sebelah siangnya… Cuma kategori men’s open sahaja berlari pada sebelah malam… ini mungkin countermeasure yang diambil oleh pihak penganjur sebab pada tahun lepas, semua kategori berlari pada sebelah malam… oleh kerana jumlah peserta yang banyak, acara berlarutan hingga ke lewat malam…
            Pada sebelah siang aku pergi untuk menjemput ibu mertuaku yang balik dari mengerjakan umrah… mak dijangkakan sampai di KLIA jam 6 pagi… maka jam 4.45pagi kami sekeluarga dah mula bergerak dari rumah… setelah menjemput mak di KLIA kami menghantar mak ke rumahnya di bukit beruntung… kami lepak2 di rumah mak sehingga jam 12t/hari sambil membelek2 ole2 yang mak beli dari mekah… mak belikan untuk aku sepasang kopiah arab dan jubah… ajat memang dah ada kat rumah aku sebab dia datang dari putrajaya malam sebelumnya… sebelum sampai ke rumah aku, betty dan miza lunch dulu makan nasi arab di pekan rawang… kedainya bersebelahan dengan Old Town White Coffee Rawang…
            Ajat bergerak dahulu ke KL Tower sebab dia nak kena bawak una yang akan berlari pada jam 4.00ptg… pada jam 5.00 ptg hujan turun dengan lebatnya, walhal sebelumnya matahari memancar dengan terik sekali… terlintas kat kepala otak aku bagaimana kategori2 yang lain berlari pada sebelah petang sewaktu panas terik… mesti berbahang kepanasan didalam shaft kl tower… aku dengar dari una ada peserta yang pengsan petang itu… (berita abang zizi koma aku terima dalam jam 5.15ptg, setelah berbincang dengan abah, kami mengambil keputusan untuk melawat arwah pagi besoknya)… hujan reda dalam jam 6.30ptg… aku bergerak ke kl tower menaiki motor dan parking berdekatan dengan pintu masuk ke kl tower… aku bawa hydration belt dan memakai tight pendek paras lutut… aku fikir tak perlu lah aku nak pakai compression tight aku sebab acara akan berakhir dalam masa 30minit sahaja… 
sebelum

            Grouping dengan ajat dan una dihadapan pintu masuk kl tower… kami bergerak ke kawasan mula untuk aktiviti memanaskan badan… selepas selesai aktiviti senam robik kumpulan pertama pelari diminta masuk ke dalam holding pen… aku dan ajat akan berlari dalam kumpulan yang kedua… kumpulan pertama dilepaskan tepat jam 8.00mlm… dan kami kumpulan kedua dilepaskan pada jam 8.20mlm… keadaan awal larian agak sesak dan berlaku sedikit tolak menolak disebabkan terdapat lopak yang besar selepas gerbang mula… ini menyebabkan larian aku sedikit tergangu dan aku bermula agak perlahan…
sempit dalam shaf tower

basah railing tu dgn peluh
            Larian 800m yang pertama adalah mendaki bukit yang agak tinggi sehingga ke anak tangga pertama menara… aku dan ajat berlari dengan pace yang santai sebab nak mengelakkan kepenatan sebelum sampai ke anak tangga… dibahagian bawah menara keadaan adalah agak sesak sebab shaft menara hanya dapat memuatkan hanya 2 orang pelari untuk satu2 masa… untuk memotong pelari lain adalah agak sukar pada masa ini… ikut sahajalah flow pelari yang sedang memanjat tangga tower…
            Dipertengahan tower… jarak antara pelari dah semakin meregang… maka adalah peluang untuk memotong pelari lain… itu pun kalau larat la… selang 2-3 tingkat akan ada pintu ke ruang yang agak luas yang berbanding kawasan tangga shaft tower… kat sini pelari boleh berehat seketika… dikawasan ini juga selalunya dijadikan water station yang menghidangkan 100+ dan plain water… aku takde berhenti lama2 kat satu2 tingkat… Cuma berhenti seketika untuk minum air di water station… sesungguhnya penat sungguh nak panjat 2084 anak tangga kl tower ni sampai ke puncak… kalau bercita2 nak berlari sampai ke atas, jangan haraplah… perasaannya macam tak kesudahan nak sampai penghujungnya…
            Bila nak sampai ke puncak… akan mula kedengaran bising2 sorakkan orang yang menanti di garisan penamat… masa ni la semangat kembali membara dan macam ada tenaga simpanan yang dibebaskan supaya dapat memanjat dengan lebih laju… sebaik sahaja selepas melintas garis penamat dipuncak… terus disarungkan pingat penamat… ajat sampai dahulu dari aku… awal beberapa saat je daripada aku… lepas dapat medal terus diminta turun beberapa tingkat kebawah sebelum mengambil lif untuk turun ke tapak menara… tahun ni pelari tidak dikumpulkan di deck observation seperti tahun lepas… tapi diruang yang takde tingkap langsung… boring ahhh… seperti tahun lepas juga aku tak tunggu lama2 kat atas sebab semakin lama akan menjadi semakin sesak… aku terus ajak ajat turun ke bawah…

antupancing tayang medal


medal up close



medal tahun 2011 dan 2012

            Dibawah menara kami re-group semula dengan una… kami decide untuk tidak menunggu lama2 kat area menara kl… sebelum balik ke rumah, kami singgah makan nasi lemak di kampung baru… masa yang aku catatkan pada tahun ni adalah 29m… berbanding tahun lepas 28m… ini mungkin kerana waktu perlepasan aku agak perlahan sebab bersesak2 mengelak lopak dihadapan garis mula… walaupun tak berjaya mendapatkan target masa aku… aku terima sebab itulah kemampuan aku…

No comments: