Thursday, December 27, 2012

Wrap –Up 2012



            Aku kira sekarang adalah masa yang paling sesuai untuk buat wrap-up aktiviti sepanjang 2012… tahun 2012 melihat aku dah mula stabil dalam aktiviti larian aku… aku berjaya aku punya maiden run untuk Half Marathon dalam 2012… bukan sekali malah 2kali… semasa SCKLM’12 (Honda HM) dan semasa BSN PNM’12…
            Overview aktiviti larian aku sepanjang 2012… sepanjang 2012 aku telah menyertai 9 running event dan 1 climbing event… 1 climbing event tu KL Tower Towerthon’12… 9 event yang aku sertai tu terdiri dari 2 event fun run(10k<), 5 event medium run (10k ~ 20k) dan 2 HM… dengan total 113.6km… jika nak dibandingkan dengan 2011… jumlah event yang aku sertai adalah 8 runnign event dan 1 climb event…  Cuma pada 2011 aku Cuma dapat cover jarak 75.9km sahaja… pertambahan 37.7km untuk tahun 2012…
            Kalau kira dari bulan ke bulan…
Januari –     Multi Purpose Insurance Berhad Run 2012
Mac -            Brooks Half Marathon 2012
April -          Energizer Night Race 2012
May -           KL Tower Towerthon 2012
Jun -            Standard Chartered Kuala Lumpur Marathon 2012
July -           NTV7 Feel Good Run 2012
                      Men’s Health Shape Night Run 2012
Oktober -  Bank Simpanan Nasional  Putrajaya Night Marathon 2012
November - Institut Jantung Negara Run For Your Heart 2012
                       ParkCity Run 2012
            5 daripada 9 acara tersebut adalah acara ulangan daripada tahun 2011… acara2 ulangan tersebut adalah SCKLM’12, Feel Good Run’12, Men’s Health’12, PNM’12 dan ParkCity Run’12… salah satu acara yang aku masuk tahun ni dah confom tahun depan dah ditamatkan iaitu Energizer Night Race… patutlah ENR’12 dianjurkan agak grand, siap ada finisher T… ada juga acara2 ulangan yang aku rasa tahun depan dah tak nak masuk lagi… seperti feel good run dan kl tower towerthon… ini adalah sebab jika dibandingkan kualiti penganjurannya semakin berkurangan dari tahun 2011 ke 2012… mungkin aku akan ganti dengan event2 lain pulak… tahun ni juga aku mula buat latihan LSD di putrajaya bersama2 dengan ajat dengan jarak antara 10k ke 13k…
Event yang dah confom aku akan masuk pada 2013 adalab MPIB’13 dan Brooks HM’13… SCKLM’13 pun confom masuk gak, Cuma nak tunggu pendaftaran yang akan dibuka dalam masa lebih kurang sebulan lagi… untuk brooks hm’13 aku upgrade ke HM dari 10k semasa brooks hm’12… dan event2 yang insyaallah tidak akan dilepaskan pada 2013 adalah Men’s Health’13, PNM’13 dan ParkCity’13… untuk tahun 2013 juga aku plan untuk buat 3 HM… iaitu pada Brooks HM (dah daftar), SCKLM’13 dan PNM’13… insyaallah… untuk berlari FM masih belum lagi kot…
Untuk gear @ hardware pulak… tahun ni aku beli tight baru jenama Mizuno… so aku dah ada 2 running tight sekarang… tight Breath tu aku akan pakai semasa latihan dan juga aktiviti2 lain… tight mizuno khas untuk running sahaja… mulai 2013 juga aku akan berlari dengan memakai basic cotton T kat dalam dan running vest kat luar… ni semua atas permintaan betty yang tak nak aku seksi sangat masa berlari… arm strap pouch pun aku dah ada so boleh elakkan dari membawa pouch beg semasa berlari… gajet aku yang terkini adalah kasut larian terkini aku… biasalah hujung2 tahun banyak sales… so, pada suatu hari ajat ada call aku… masa tu ajat ada di 1utama dengan una nak gi tengok wayang… sementara menunggu masa tayangan di gi la jenjalan kat area 1utama dan terserempak dengan butik N Concept (butik kasut New Balance) ada buat sales… dia call bagitau kat aku… aku memang tgh berkira nak sambar kasut baru… aku bagitau kat dia lepas dia tengok wayang jumpa aku kat butik new balance… setelah mencuba2 beberapa jenis model dan mencari saiz yang sesuai (model yang berkenan ada, tapi saiz lak takde) last2 aku angkat NB790V2 warna putih merah… harga asal rm299, tapi lepas diskaun aku Cuma bayar rm200… ajat pada mulanya nak angkat kasut jenis minimalist tapi bila dia tanya pendapat aku… aku kurang confident sebab tapak nipis sangat… aku memang tak selesa kasut tapak nipis ni… kurang cushion dan support… akhirnya dia pun sambar model yang sama dan warna yang sama… boria lah kami lepas ni… aku dah try dah kasut ni masa gi buat LSD kat putrajaya dengan ajat… memang best dan jauh berbeza dengan kasut2 larian aku yag lain… untuk 2013 MUNGKIN la aku tak beli apa2 gear baru kot sebab semua dah ada… tapi tu MUNGKIN ajerrr… secara totalnya sejak aku mula berlari pada tahun 2010 sehingga hujung tahun 2012 ni dah dah sertai 20 running event dengan 2 event towerthon… jarak keseluruhan yang aku cover sepanjang penglibatan aku dalam event larian adalah 195km… itu tak termasuk jarak yang aku cover dalam latihan mingguan… aku ingat capai dalam 400km ke 500km kot… alhamdulillah… tahun ni juga aku kehilangan sesuatu yang amat bererti bagi aku… suzuki fx110 ku yang dirembat oleh malaun manatah semasa dalam simpanan ayah aku dan tahun 2012 juga melihatkan kelahiran suzuki baru aku shogun azelo s…
NB790V2

Bab jalan2 lak… awal tahun itu hari aku gi bercuti kat Hotel Berjaya Times Square selama 3hari 2malam… itupun sebab betty dapat hadiah dari opis dia… pengalaman bercuti di berjaya times square memang best sebab swimming pool dia memang besar dan dekat sangat dengan shopping mall… senang nak beli barang… antara yang aku tak boleh lupa adalah makan kat restoren kat hotel berjaya… lamb racknya memang marvelous… pada bulan september pulak aku gi jenjalan ke langkawi… itu pun best jugak sebab dah lama giler aku tak ke langkawi… tahun 2013, insyaallah aku akan ke langkawi lagi sebab tiket kapal terbang awal2 betty dah tempah… kali ni kami akan pergi dengan family aku pulak… jangan dilupakan trip julung2 kalinya aku ke tasik kenyir untuk trip tengas 2012… satu trip memancing yang memang aku takkan lupakan… one of a kind… dan kenyir seperti memanggil2 aku supaya kembali menduga penghuninya… pada bulan mac lepas betty pergi ke kelantan, trip dengan kenkawan opisnya…
Dalam personal life pulak… macam2 yang berlaku dalam tahun 2012 ni… insiden yang paling penting adalah apa yang berlaku kepada betty… insiden ni secara langsung dan tidak secara langsung memberi impak yang besar kepada kehidupan aku untuk masa sekarang dan masa hadapan… untuk apa yang mungkin berlaku pada masa hadapan susah sikitlah aku nak cite pasal aku takde ilmu tilik… tapi buat masa ni aku nak betty betul2 berehat dan insyallah pulih sepenuhnya daripada apa sahaja penyakit yang dia sedang alami sekarang… apa2yang berlaku nanti aku akan up-date kemudian insyaallah… tentang kerjaya aku pula… aku masih di kilang lama… nampak gaya macam takde orang lain yang nak amik kerja mungkin sebab aku suka demand gaji tinggi… biasalah, bila kita pindah kerja mestilah aku nak ganjaran yang lebih baik dari tempat kerja lama… Cuma mungkin kerja aku akan bertambah sebab ada officemate yang nak berhenti dah besar kemungkinan aku la yang nak kena tapau kerja yang di tinggalkan… apa2 pun itu semua rezeki yang telah ditetapkan oleh Allah… yang penting semuanya halal dan berkat… dalam tahun 2012 ni juga ada beberapa ahli keluarga aku dijemput oleh Allah swt kembali ke rahmahtullah… pada bulan mac, pak long aku yang tinggal di batu pahat meninggal dunia kerana sakit tua… pada bulan may pula, tanpa disangka2 sepupu aku abang zizi meninggal dunia kerana sakit jantung ketika menjalani aktiviti berbasikal… dan pada bulan september, arwan Wan aku sebelah ibu yang aku kasihi meninggal dunia setelah sakit tua yang berpanjangan… Al-Fatihah buat semua ahli2 keluarga aku yang telah pergi dulu menyahut panggilan Illahi… tahun ni kami terima berita gembira kerana ajat telah menamatkan pengajian ijazah sarjana mudanya di UNIKL dan telah menerima skroll ijazahnya semasa majlis konvokesyen tempoh hari…
Secara ringkasnya itulah highlight aktiviti aku sepanjang 2012… sebenarnya ada banyak lagi perkara yang terjadi , TAPI takkan nak cerita semuanya kannnn……


sebagai kenang-kenangan

No comments: