Sunday, February 10, 2013

Melawati 10k Run 2013



Tempat Mula/Tamat: Padang Sime Darby, Taman Melawati
Kategori: Men Open 10km, (BIB 1411 )
Race kit: Dry Fit T-Shirt Brooks, BIB,
Post-race: Finisher Medal,
Tarikh & masa : 3 Febuari 2013, 7.30 am
            Mahal dan tak berbaloi dengan apa yang runner dapat… itu adalah antara komen dalam FB yang aku terbaca… mula2 aku tak terfikir macam tu… tapi lepas event aku fikir ada betulnya jugak… ini kisah perjalanan aku dalam event ni…
            Event ni aku join dengan ajat sebagai mengisi kalender larian kami untuk bulan febuari… tak banyak choice event untuk bulan febuari… hari jumaat sebelum event aku sebenarnya tak berapa sihat, demam selsema… sehingga terpaksa aku jumpa doktor dan diberikan MC… setelah makan ubat dan berehat aku mula rasa sedikit kebah… aku ambil keputusan untuk pergi mengambil REP untuk aku dan ajat di pejabat The Marathon Shop kat taman SEA, seksyen 23 subang jaya… jalan nak ke sana aku Cuma tahu ikut LDP jer… tapi mengenangkan LDP ni kuat jem, aku gi naik moto saja… disebabkan tak familiar dengan LDP dan subang jaya, aku terlepas seksyen 23 dan sesat sampai ke sunway… nasib baik naik moto, senang nak U-turn dan mencelah2 dalam jem… bila dah sampai seksyen 23, berpusing2 pulak nak carik opis the marathon shop…
            Bila dah jumpa, aku terus naik atas (opisnya berada kat tingkat 1)… kat bahagian depan opis ada galeri jualan yang menjual pelbagai kelengkapan untuk berlari… aku terserempak dengan Abg Din tengah berbual dengan seseorang… aku terus beratur untuk masuk ke bilik meeting untuk collect bib… bib collection berjalan tanpa masalah… REP mengandungi T-shirt Brooks, bib dan kupon brooks… bila dah ambil bib aku berlegar kat area galeri jualan tengok barang2… aku beli stokin brooks, protein bar Hammer dan gel Hammer… pastu aku terus balik… rehat…
            Pagi sabtu aku gi lari2 anak satu pusingan kat taman tasik metropolitan… hari ni aku plan nak masak spagetti… dalam kul 11 aku dan miza gi shopping barang basah kat giant… untuk resepi spaggetti aku boleh rujuk entry Spaggetti Merah Ala Runner yang pernah aku post sebelulm ni… Cuma kali ni aku tak guna pasta panjang macam tali tu tapi aku guna pasta jenis spiral… aku rasa jenis ni lagi mudah nak masak…
            Pada tengah hari rini datang bertandang ke rumah aku… dia sebenarnya ikut mak dan abah yang nak gi kenduri, tapi dia malas nak ikut sampai kenduri tu… so abah hantar dia ke rumah aku sementara mak dan abah pergi kenduri… lepas kenduri, mak dan abah lepak kat rumah aku lak… belah petang baru dia orang balik… ajat dan una sampai belah malam… lepas makan spaggetti, una pun balik… aku dah ajat tido dalam kul 11, selepas selesai tape kaki dan pakai KT tape kat otot betis…
            Seperti biasa, kami bangkit awal… tapi kami tak tergesa2 sangat sebab taman melawati dengan sri gombak takdela jauh sangat… dalam 20min dah boleh sampai dah… lagipun kami naik moto jer… lepak dulu sambil makan protein bar Hammer… kami sampai ke padang sime darby taman melawati dalam jam 6.30am… aku parking moto tak jauh dari gerbang mula… kemudian aku dgn ajat pergi ke 7-eleven sebab aku nak carik top-pup untuk telefon aku… kami kembali ke kawasan mula untuk membuat aktiviti regangan badan… time ni aku ternampak Gus Ghani, antara runner yang terkenal tengah lari2 anak kat area mula… time ni jugak ada beberapa orang rider moto scrambler sampai dan parking kat padang kat sebelah gerbang mula… pelik…
            Jam menunjukkan menghampiri 7.30pagi… runner mula memenuhkan kawasan mula sambil menunggu masa pelepasan… kemudian urusetia pertandingan membuat beberapa pengumuman termasuk larian hari ni juga disertai oleh beberapa pelari antarabangsa (mamat kenya la tu) dan JUGA jarak larian terpaksa dipendekkan atas arahan pihak berkuasa… pelikx2… kat banner atas gerbang mula juga ada tertera satu logo trail race yang diletakkan bersebelahan logo melawati10k… aku bertanya kat ajat, larian hari ni ada melibatkan trail run ke… ajat kata tak tahu lak dia… pelikx3…
            Tepat jam 7.30pagi, semua runner pun dilepaskan serentak… larian aku mulakan dengan baik… aku berlari seiringan dengan ajat… masuk km  ke-3 ada satu water station kecik, aku tak singgah pun… Cuma minum dari air yang aku bawa sendiri… ajat dah mula berlari kehadapan meninggalkan aku… aku berjalan seketika untuk adjust balik radio h/set aku… larian aku teruskan tanpa henti walaupun melalui kawasan berbukit… aku kira prestasi larian aku makin baik sebab semenjak dua menjak ni aku boleh teruskan berlari walaupun melalui kawasan berbukit… tiba di water station kedua aku berhenti minum… ini mungkin sebab tak ramai orang kerana aku berada dalam kelompok awal pelari… selepas water station ni aku terserempak lagi dengan Gus… mula2 aku berlari dibelakang dia, lepas tu aku potong dia… tak lama kemudian dia potong aku balik… hahahaaaa… masa dia potong aku, sempat aku tegur dia dan memperkenalkan diri… aku ada bertanyakan kenapa tak berlari barefoot hari ni… jawabnya, jalan tak rata dan berbatu… selepas itu Gus semakin laju meninggalkan aku di belakang… aku menamatkan larian dalam masa 52min dan jarak aku catatkan Cuma 8.2km sahaja… banyak jarak tu yang dipendekkan… jarak 8km tu lebih kurang jarak latihan aku hujung minggu jer…
            Lepas sahaja melintasi garisan penamat terus sahaja diberikan medal penamat… TAPI takde sijil… takde sijil, takde timing chip… hurmmm, pelikx4… aku sampai dalam kelompok awal pelari sebab orang yang beratur kat van milo tak ramai lagi… lepas ambil sarapan cereal, aku dengan ajat terus beratur kat van milo… kami berehat sambil minum milo dan makan cereal… pastu aku nampak ada orang pegang sijil… aku ajak ajat gi amik sijil, tapi dia punya beratur nak amik sijil punyalah panjang gile… pastu tengok kualiti sijilnyer pun takde apa yang istimewa, Cuma di cetak atas kertas A4 biasa jer… malaslah aku nak beratur… aku terus ajak ajat balik… pergi sarapan kat kedai mamak lagi bagus…

            Berakhirlah event yang penuh kepelikkan bagi aku… setelah meneliti komen pelari2 lain dalam FB, membuatkan aku terfikir… event melawati10k ni banyak kelemahannya dari kekuatannya… seperti biasa, setelah tamat event… pasti ada suara2 yang menyuarakan ketidakpuashatian terhadap kekurangan semasa event… aku selalunya malas nak layan sangat komen2 nih… tapi untuk melawati10k nih pada pendapat aku memang ada kelemahan pada penganjurannya… kekuatan event ni adalah pada route lariannya yang menarik dan pelbagai… kelemahannya pula adalah pada yuran penyertaan event yang agak tinggi dan tidak berbaloi dengan apa yang runner dapat… yuran penyertaannya setanding dengan event2 yang besar yang menawarkan lebih banyak goodies kepada pelari… 
design 'T' boleh tahan jugak



            Kala ini aktiviti larian menjadi semakin popular… ini adalah kerana aktiviti larian boleh dijalankan secara berkumpulan ataupun individu pada tempoh masa yang flexible… aktiviti larian juga boleh dibuat pada lokasi yang tidak terhad dan kosnya juga agak murah… ini juga menyebabkan pertambahan jumlah acara larian sejak kebelakangan ini, daripada event yang besar hinggalah event yang kecil… yuran penyertaan juga semakin mahal, susah dah nak carik event dengan harga rm10~rm20 sekarang… menjadi kebimbangan juga kepada aku, takut ada pihak2 tertentu mengambil kesempatan dari fenomena ini untuk mengkaut keuntungan mudah dengan menganjurkan acara larian dengan tujuan untuk mengumpul dana yang banyak dengan cepat tanpa menghiraukan tentang para pelari yang menyertai acara larian tersebut… harapnya ini bukanlah apa yang terjadi dengan melawati10k… adios…

No comments: