Saturday, February 16, 2013

Running Event (Satu Coretan Pendapat….)



            Ini bukan membincangkan tentang Running Man… alah gane show korea yang famous tu… ini adalah coretan@pendapat aku tentang event larian, terutama Road Race… setelah menyertai lebih kurang 22 acara sepanjang penglibatan aku dalam dunia larian ni, aku kira pendapat aku ni kira valid jugak la… walaupun sememangnya aku mengakui aku bukanlah otai dalam acara larian…

            Apa itu acara larian@running event?... satu acara melibatkan aktiviti larian… terbahagi kepada sekurang2nya e jenis iaitu Road Race dan Trail Run… Road Race selalunya melibatkan larian atas jalan raya dan Trail Run pula atas denai atau jalan2 yang tidak konvensional… jaraknya pula dari 3km (fun run) hingga 100km (ultra)… jarak2 ini ada istilah yang tersendiri… untuk jarak dibawah 5km, larian ini selalunya dipanggil fun run… competition running yang menawarkan hadiah selalunya bermula dari jarak 7km… jarak larian yang popular sekarang adalah 10km, seperti yang kita boleh tengok semasa scklm acara 10km mengundang begitu ramai pelari sehingga terpaksa dipecahkan kepada 3 kategori… terdapat juga beberapa event yang menawarkan jarak diantara 10km hingga ke 20km… HM @ Half Marathon pula merujuk kepada jarak 21km, jarak terjauh larian aku buat masa ni… pada jarak 42km, larian sudah masuk ke kategori Full Marathon @ FM… jarak lebih tinggi daripada itu semua dipanggil Ultra Marathon yang mampu pergi sehingga 100km… bayangkan berlari sejauh 100km, kalau larian pada pace 6 pun akan memakan masa selama 10jam untuk menghabiskan larian… pergghhh, damn few…
            Untuk pemilihan event pula bergantung kepada citarasa pelari masing2… kebanyakkan pelari bermula dari jarak yang pendek sebelum beralih ke jarak yang lebih jauh dan acara yang lebih extrim… untuk aku, antara krateria yang aku pertimbangkan sebelum menyertai mana2 larian adalah jenis acara, yuran penyertaan, lokasi larian dan goodies yang ditawarkan ataupun runner entitlement…
            Secara amnya… apa yang setiap pelari mahukan daripada setiap kejohanan larian adalah event ysng lancar dan teratur… kebajikan pelari dijaga sebelum, semasa dan selepas larian… apa yang dimaksudkan dengan kebajikan disini adalah water station, kawalan trafik, medical personel dll… juga runner entitlement yang bersesuaian dengan yuran acara yang dibayar… pada pendapat aku, jika yuran penyertaan melebihi rm40… seharusnya sekurang2nya runner mesti mendapat finisher medal dan juga sijil penyertaan… kalau ada goodies bag tu kira bonus la untuk runner…
            Kenapa nak kena ada medal… finisher ‘T’… ini semua adalah momento kepada pelari atas pencapaian peribadi masing2… mungkin ada yang berkata, apa nilainya medal tu… bukannya dapat kedudukan 1 ,2 atau 3 ke… tapi bagi aku setiap medal yang aku dapat menandakan tanda kesungguhan aku sendiri dalam mengharungi setipa cabaran untuk setiap event yang aku sertai… aku tahu, kemungkinan untuk aku mendapat podium position adalah amat2 sukar… oleh itu finisher medal sudah memadai untuk aku simpan sebagai tanda kenang2an… dan aku rasa bukan aku sahaja yang berpendapat seperti ini, kebanyakkan runner jug adalah seperti ini…
            Dengan peningkatan kepopularan aktiviti larian juga membawa kepada penambahan penganjuran event2 larian… penganjuran event2 larian ada pelbagai tujuan, antaranya adalah sebagai salah satu program promosi, menyempurnakan tanggungjawab sosial syarikat dan salah satu cara untuk mengumpul dana… event2 ni selalunya ada penaja2nya yang turut menyumbang kedalam penganjuran event2 ini… pada pendapat aku, hasil tajaan yang diterima oleh penganjur sepatutnya disalurkan sepenuhnya kepada pelari2… tak kiralah dalam bentuk goodies kepada semua pelari atau sebagai hadiah utama pertandingan… adalah elok untuk diperingatkan kepada para penganjur bahawa majoriti runner tidak mentargetkan kedudukan podium… oleh itu adalah amat2 wajar untuk pihak penganjur memastikan bukan sahaja pemenang podium mendapat ganjaran tetapi keseluruhan peserta larian juga wajar diberikan ganjaran… ganjaran itu tidak semestinya sama seperti pemenang podium tetapi sekurang2nya mampu menjadi cerderahati kepada pelari yang menyertai acara larian tersebut… contoh yang paling mudah adalah finisher medal dan finisher ‘T’… TAPI untuk pemberian finisher ‘T’ perlulah berpada2 kerana finisher ‘T’ ni ada nilai yang agak tinggi dikalangan pelari… pada pendapat aku, finisher ‘T’ sepatutnya diberikan untuk jarak larian HM dan keatas sahaja… untuk jarak2 pendek ni tak perlulah beri, memadai medal sudah mencukupi…
            Bagi aku finisher ‘T’ amat2 istimewa… sebab utama adalah kerana ianya boleh dipakai pada bila2 masa (takkan nak kuar berjalan pakai medal kot)… aku rasa puas bila pakai finisher ‘T’ sebab aku tahu aku  berusaha keras untuk mendapatkanya… lagipun finisher ‘T’ tidak boleh dibeli… pernah ke korang tengok 42km finisher ‘T’ SCKLM dijual kat pasar malam ke… takde kan… oleh itu aku mengulangi pendirian aku bahawa finisher ‘T’ hanya patut diberikan kepada pelari jarak jauh sahaja… baru special… semua orang boleh memiliki running ‘T’ @ running vest walaupun tidak pernah berlari tetapi tak semua boleh memiliki finisher ‘T’ kerana yang habis lari sahaja berhak… setuju atau tidak…
            Berbalik kepada perbincangan kita mengenai event larian… apa yang aku harapkan tiada pihak yang menangguk di air keruh dengan mengambil kesempatan dengan peningkatan minat orang ramai dalam aktiviti larian dengan menganjurkan event larian semata2 untuk mengaut keuntungan mudah… jangan duit yuran kutip dengan harga yang tinggi, tapi kebajikan pelari diketepikan… perihatin la sikit, pelari pun manusia jugak yang ada kehendak dan keperluan… kalau tak ada pengalaman jangan nak anjurkan larian, buat kumpul dosa jer kena maki dengan orang (aku ingatkan sekali lagi bahawa pelari ni termasuk dalam golongan orang yang amat2 manja)… oleh itu aku nasihatkan kepada korang yang nak menyertai satu2 event larian… tengok juga kenapa event itu dianjurkan dan siapa penganjurnya… kalau penganjur tu sebelum ni dah ada rekod buruk, maka berhati2lah… sakit hati wo kalau dah bayar mahal2 sekali event macam s**l…

2 comments:

blog-tips-kurus said...

Tshirt mmg sgt penting,memori tu..

Tak sangka atlet manja..

Unknown said...

Sabar bro, sy stuju sngat