Wednesday, July 20, 2011

Running gear


Kalau entry sebelum ini aku ada menceritakan tentang persediaan yang aku selalu amalkan sebelum dan selepas larian… kali ni aku nak bercerita pula tentang running gear… bukan gear basikal tu, tapi peralatan yang digunakan untuk berlari…
Pertama sekali adalah kasut… ini adalah peralatan yang terpenting untuk seseorang pelari… tanpa kasut yang sesuai, boleh member kesan kepada prestasi seseorang pelari… kasut yang digunakan perlulah bersesuaian dengan saiz dan bentuk kaki seorang pelari… aku pernah buat testing bentuk kaki aku kat website NerwBalance… bentuk kaki aku adalah termasuk dalam kategori neutral… 2 lagi bentuk kaki adalah flat dan hig arc… kalau korang buat testing kat website tu, ia juga akan mencadangkan jenis kasut NewBalance yang sesuai untuk korang… saiz kasut yang sesuai untuk berlari adalah 1 saiz lebih besar dari saiz kasut berjalan… ini adalah kerana kaki akan cenderung untuk mengembang dalam proses larian… oleh itu sewaktu membeli kasut, jangan beli kasut pada saiz yang ngam2… pilih yang besar sikit… antara jenama kasut larian yang popular adalah Newton, New Balance, Power, Adidas, Nike, Mizuno dll. Aku ada 3 set kasut untuk larian, 2 jenama Power dan 1 jenama Amsdex…
2 power, 1 amsdex

Kedua adalah stoking… sebenarnya ada stoking khas yang boleh oleh pelari yang boleh meningkatkan prestasi dan mengurangkan kejadian melecet… seperti stokin2 yang dijual oleh Nike dan Adidas… boleh juga untuk mencuba compression sock… compression sock ini member perlindungan dan juga tekanan secara berperingkat pada kaki… jenama yang terkenal untuk compression clothing ni adalah 2XU… buat masa ni aku belum ada lagi compression sock… aku Cuma pakai stoking cotton sahaja yang tebal… tapi aku plan nak beli gak satu… disebabkan harganya boleh mencecah sehingga rm200… so, kene kumpul duit dulu la…
Untuk pakaian pula… ada beberapa option… antaranya, compression clothing… compression boleh meningkatkan prestasi para pelari… compression juga ada pelbagai variasi… kalau tak suka pakai compression boleh pakai t-shirt yang diperbuat daripada dri-fit material… aku memang ada plan nak beli compression… terutama seluar paras lutut… boleh la dipadankan dengan compression sock yang panjang sampai paras lutut… tetapi itu semua memerlukan kos yang tinggi, oleh itu buat masa ni aku Cuma pakai trek sut sahaja… nak pakai short terasa macam terdedah sangat la plak… untuk baju plak aku selalunya akan pakai baju yang dibekalkan oleh penganjur… baju larian ni bergantung juga pada tahap kemampuan penganjur… kalau event2 kecik selalunya dia org baju t-shirt cotton je… untuk event besar, selalunya baju dri-fit…

compression sock
Aksesori2 lain yang sering digunakan sewaktu larian adalah… spek mata itam (sunglasses)… oleh kerana aku ni rabun dan kena pakai spekmata masa berlari… so, aku pakai sunglasses special yang boleh dipakai bersama2 spekmata biasa… Nampak cam S. jibeng pun ada… selain tu aku juga selalu pakai cap… pemakaian cap ni tak terhad untuk larian waktu siang jer… lari malam pun aku pakai cap, dah fesyen… untuk larian 7km dan keatas aku akan bawak sebotol air… tapi buat masa ni aku kena pegang je la sebab aku belum ada hydration belt (ni pun aku plan beli kemudian)… skarang yang aku ada Cuma pouch beg kecik je yang boleh muat dompet dengan h/phone… 
hydration belt

Tak dilupakan juga jam… alat ni penting untuk merekod masa larian… kalau jam yang cangih tuh siap boleh bagi bacaan hart rate, jarak larian, pace, stop watch, split DLL. Antara jenama yang terkenal adalah Suunto dan Timex… aku kalau nak beli jam HRM tu takde la… aku plan nak beli jam yang ada stop watch pun cukup dah… buat masa ni aku bergantung pada h/set jer… sebab h/set aku ada app untuk kira jarak larian, masa dan pace…
jam HRM

So, kalau nak di summary kan wish list aku… compression tight, compression sock, hydration belt dan jam… bila la boleh beli agaknya… DREAM ON…
 

No comments: