Sunday, October 30, 2011

Trip memancing!!!



Dah nama pun antupancing… mesti la ada pergi memancing sekali sekala… trip ini dibuat pada 1 oct 2011… sabtu malam ahad… aku sebenarnya dah lama tak terasa nak memancing… lebih menumpukan kepada aktiviti larian aku… tapi miza dah banyak kali ajak aku pergi memancing… tapi kerana banyak hal dalam bulan raya, maka trip ni selalu di postpone dari minggu ke seminggu… last2 1oct 2011, sabtu malam ahad baru dapat pergi… sebelum tu kami pergi dulu ke pasar malam untuk beli makan malam dan umpan… aku beli udang longgok dgn beberapa ekor ikan sardine… lepas makan dan semayang isyak, kami pun keluar rumah menuju ke kolam pancing… malam ni aku decide untuk pergi port biasa di kolam ikan air masin green paradise, jalan selayang-rawang… 
miza tgh karau tali....

Lebih kurang pukul 10 kami pun sampai ke kolam… masa ni tak ramai lagi yang sedang memancing… mungkin sebab masih awal lagi… selalunya kalau malam minggu ni, ramai pemancing yang suka masuk lewat dan memancing sampai ke awal pagi… overnight la katakana… aku dulu2 biasa la buat camtu…oleh kerana malam ni aku nak memancing secara santai jer… so, umpan pertama yang aku labuh kan adalah potongan ikan sardine… ikan tu aku potong separuh, senang takyah nak fillet… lepas campakkan umpan aku pun dok rilek2… miza pun macam biasa, mula main2 dengan umpan yang aku bawa…
tak sampai 10min… hujung jorang aku tersengguk2 dan tali mula keluar dengan banyakkanya… ni mesti ikan dah sambar umpan aku… aku angkat joran & bagi tali lebih sikit supaya ikan tu betul2 telan umpan aku… pastu aku gulung perlahan2 tali sampai tegang… bila tali dah tegang aku pun strike la… aku dengan steadynya mengawal ikan supaya tak melilau jauh dan langgar tali org lain… tak sampai 5min… ikan siakap pun terdampar kat tepi kolam… sorry la aku tak ambil pula gambar waktu ni… beratnya lebih kurang 1.8kilo… Alhamdulillah… rezeki miza…
aksi selepas ni tidak ada yang mengujakan… beberapa kali percubaan menukar umpan tak Berjaya mengcuit ikan… udang hidup, udang kopek dan hirisan ikan tak mendatangkan hasil… Cuma selang beberapa tiang dari tempat aku memancing… ade sorang brader ni Berjaya mendaratkan sekor siakap bersaiz besar, 4kilo lebih… 
dah siap siang dah....

jam 1pagi aku dan miza pun mula berkemas nak balik… sebelum gerak… aku mintak budak indon pengjaga kolam tolong siangkan ikan… maleh aku nak siang kat rumah, leceh… upahnya Cuma 2hengget jer… sebelum jam 2pagi kami dah ada kat rumah….

No comments: