Friday, October 14, 2011

GARY – Siput bersaiz mega



Entry kali ni aku nak bercerita tentang GARY… kali pertama aku mendengar pasal GARY adalah ketika adik perempuan aku bertanya tentang siput besar yang ada dalam taman rumah abah aku… dengan selamba, abah jawab masih ada… aku terus bertanya pada adik perempaun aku, besar sangat ke siput tu… rini menjawab, besar gilerrr… waktu tu abah sedang basuh akurium barunya yang berkapisiti 100gelen… nak isi koleksi ikan kelahnya yang ditangkap di sungai… abah berhenti basuh akurium dan terus masuk ke kawasan taman dan menyelak2 daun2 kering yang berada dibawah rimbunan pohon sireh… seketika selepas itu, abah kelaur dengan memegang seekor siput bersaiz mega… aku ambil sesiku L dan ambil lagi sekor siput biasa dan buat perbandingan… masyaallah, panjang siput mega tu melebihi 6inci… aku terus berkata, abah bela ke siput ni… abah menjawab, dah lama dah siput ni ada kat sini, dulu takde la besar camni… menurut abah aku, ade sekor lagi yang besar sikit dari yang abah bawa keluar ni… abah aku cite, dulu siput ni pernah merayau keluar dari taman rumah abah aku… bebudak yang Nampak terus baling siput tu dengan batu… mungkin sebab takut melihat saiznya… abah aku ambil semula dan letak balik siput tu dalam kawasan tamannya… sayang betul abah aku dengan siput tu… aku kemudian menamakan siput tu GARY… semperna nama siput peliharaan spongebob…
ini bukan camera trik

Menurut kajian ilmiah aku… siput tu tergolong dalam spesis Giant Land African Snail… orang kita plak panggil Siput Babi… Giant Land African Snail ni boleh mencapai panjang sehingga 8inci… mungkin satu hari nanti GARY boleh mencapai saiz tersebut… rumah abah aku ni memang terkenal dengan haiwan2 bersaiz mega… cacing dalam kawasan taman abah aku sebesar pensel… aku nak pegang masa nak sangkut kat mata pancing pun takut… macam anak ular dah rupenye… menurut adik aku hairy, ulat gonggok bersaiz mega pun ada… itu aku belum tengok lagi tuh… kalau macam ni boleh panggil MASTIKA buat liputan kat rumah abah aku… 
Esok aku akan berlari kat Putrajaya Night Marathon... 10k jer... harap aku dapat memperbaiki prestasi aku semasa larian Men's Health.... doakan aku berjaya... race reportnya akan menyusul kemudian...

No comments: