Friday, March 9, 2012

Kolam Pancing Ikan Air Masin, Tmn Universiti, Serdang



            Kunjungan yang tidak dirancang ini berlaku pada hari sabtu… sebelah pagi, seperti biasa, aku ada sesi latihan larian… ini semua sebagai salah satu perancangan jangka panjang aku untuk persiapan menghadapi larian Half Marathon (HM) semasa SCKLM’12 nanti… selepas pulang dan bersarapan aku kena hantar betty & miza ke bukit serdang kerana ada majlis makan-makan (pot luck)… aku tak join sebab semua melibatkan orang2 pompuan sahaja…
            Aku dah rancang… disebabkan majlis tu akan berlangsung dari jam 11pg sampai 4ptg… aku malas la nak balik rumah lepas tu… malas nak patah2 balik… so, lepas aku hantar dia orang, aku boleh gi mancing… kat Tmn U berdekatan dengan bukit serdang ada satu kolam ikan air masin… aku jumpa kolam ni masa first time betty ada majlis pot luck dulu… aku jumpa lepas tengok dalam google maps… mula2 aku carik kolam, pastu aku tengok kat kolam tu ada tak tanda2 yang menunjukkan kewujudan pam kincir… kolam biasa takde kincir… kolam pancing mesti ada kincir dan selalunya terletak di sudut atau penjuru kolam… tapi kalau kolam air tawar selalunya takde kincir… tapi aku cari macam bangsal atau kawasan teduhan mengelilingi kolam… dan salah satu lagi ciri2 kolam pancing nak kenal dari google maps adalah kewujudan kereta yang parking berdekatan dengan kolam…. Hahhaaa itulah petuanya kalau nak tahu… sebab tu kalau aku nak gimana2 aku survey dulu google maps… carik kolam2 yang ada tanda2 macam kat atas… kalau ada kelapangan boleh gi mancing… macam tu la jugak aku jumpa kolam ikan air masin kat kampung pandan, kuantan…
            Kolam kat Tmn U ni ada 2 buah… satu kolam ikan air masin, satu lagi kolam ikan air tawar… yang famous adalah kolam air masin… kolam air tawar aku tengok selalunya lengang jer… kolam air masin ni bersaiz lebih kurang 4 segi tepat… terletak di  kawasan yang agak terperosok kat Tmn U… panduan jalan, lepas masuk ke Tmn U, serdang, belok kanan simpang pertama… pastu simpang yang ketiga belok kanan lagi masuk ke taman perumahan… jalan sampai hujung jalan jumpa jalan tak ber tar… kat situ la kolamnya…
            Aku sampai ke kolam ni pada pukul 12.30 t/hari… hari ni agak ramai la jugak yang memancing… port yang biasa aku lepak dah ada orang… so, aku pergi belakang kincir air… port ni tak berapa best sebab aku tak boleh nak baling jauh… kalau baling jauh senang nak sangkut dengan tali orang lain… mula2 aku gunakan teknik pelampung dengan udang dicakuk pada tanduknya… baling dekat arus yang keluar dari kincir air dan biarkan pelampung hanyut… aku tak boleh nak biar pelampung lama sangat dalam kolam sebab arus agak kuat dan pelampung aku hanyut ke tepi kolam… lebih kurang sejam masa berlalu tanpa sebarang hasil…
            Kemudian aku berpindah ko port lain yang membolehkan aku baling ke tengah kolam… masa ni orang2 yang masuk memancing belah pagi dah mula keluar… so, adalah port2 baru… kali ni aku menggunakan teknik casting pulak dengan menggunakan udang hidup… udang hidup tu aku tarik dengan teknik perlahan dan laju secara berselang-seli… sewaktu aku menarik udang dengan teknik perlahan… tiba2 aku rasa macam ada henjutan pada joran aku… dengan pantas aku lepaskan tali sebab aku rasa ada ikan dah makan umpan aku… aku biarkan tali keluar dalam lebih kurang 5saat dan selepas tu aku karau tali dengan perlahan sehingga tali menjadi tegang dan bergerak… kemudian aku sentap joran aku dan ikan mula melawan balik… pada mulanya drag aku agak longgar dan ikan membawa tali lari ke tengah kolam… selepas aku mengetatkan sedikit drag barulah boleh aku mengawal ikan dan secara sedikit demi sedikit… ikan dapat aku tarik mendekati tebing… walaupun sudah menghampiri tebing, ikan masih melawan lagi dan aku tak dapat nak tarik ikan ke atas tebing… nasib baik tebing kolam ni tak berapa tinggi… selepas ikan menghampiri tebing…  brader yang memancing sebelah aku datang membantu dengan menangguk ikan naik ke tebing… ikan yang aku dapat agak kasar jugak saiznya… beratnya 1.2kg (timbang sebelum keluar kolam)…
            Lega aku dah dapat ikan… kalau tak stress gak la…. Tengok orang kiri kanan naik ikan… kita membangau jer… selepas tu, gaya pancingan aku dah menjadi santai… oleh kerana bekalan udang hidup aku dah abis… aku tukar pada udang kopek lak… penggunaan udang kopek tak berjaya mendaratkan sebarang ikan hingga tamat masa memancing… sebelum aku keluar, aku mintak budak pengjaga kolam untuk siangkan ikan untuk aku… malas aku nak siang bila balik nanti… trip kali ni kira berjaya la sebab dapat menaikkan ikan… sehingga berjumpa lagi di trip2 yang akan datang…
ilustrasi penulis

No comments: