Friday, March 2, 2012

PERODUA Sport Carnival 2012



            Julung2 kalinya pada tahun ini, PERODUA (P2) telah menganjurkan carnival sukan yang akan disertai oleh wakil2 dari seluruh bahagian/jabatan P2 di Malaysia. Acara ini yang dirancang akan menjadi acara tahunan P2… pada tahun ini carnival ini akan diadakan di UITM shah alam. Pemilihan UITM sebagai lokasi carnival besar kemungkinan kemudahan sukan yang lengkap dan terpusat juga disebabkan pada waktu carnival berlansung adalah waktu cuti bagi pelajar2 UITM… maka adalah hostel2 yang dapat dijadikan sebagai unit2 penginapan athlet2…
            Pada asalnya aku tak terlibat pun dalam carnival sukan nih… tapi 3minggu sebelum carnival bermula… salah sorang daripada wakil sukan tennis daripada jabatan aku terpaksa tarik diri kerana cedera… so, disebabkan aku PERNAH la join bebudak opis aku main tennis kat jln duta… so, aku dicalonkan sebagai pegantinya… walaupun aku ni memang tak terer lansung main tennis… tapi sebab ini peluang untuk join carnival sukan… aku setuju je… sempat jugak la aku training 3 minggu kat court jln duta dan termasuk belajar dari YOUTUBE… yang penting, forehand, backhand dan servis aku dah improve… aku reket pun takde, nasib baik rosli (budak yang tarik diri tu) bagi pinjam… nak beli sendiri, reket tennis bukannya murah… paling cikaipun rm150…
            Carnival sukan ni berlangsung mulai 18/2/2012 hingga 19/2/2012… hari sabtu dan ahad… tapi hari jumaat tu athlet dah boleh mula check in kat UITM lepas semayang jumaat… jumaat malam sabtu ada dinner khas kat shah alam untuk semua yang terlibat… TETAPI, malangnya bagi aku… ini adalah masa2 yang paling sibuk sebab ada projek yang nak kene siapkan sebelum hujung bulan… so, tak dapatla aku nak pergi awal… lepas balik keje baru dapat pergi… dinner malam tu pun aku tak dapat nak join sebab nak kene buat preparation barang rumah… pukul 9mlm baru aku keluar rumah terus ke UITM shah alam…
            By the time aku sampai UITM… kontijen2 dah mula berkumpul dah check-in… kami ditempatkan kat kolej Mawar, yang bersebelahan dengan kompleks sukan…. So, senang la nak ke lokasi kejohanan, jalan kaki jer… masuk bilik jer, teringat aku masa time mula2 masuk UTM dulu… lebih kurang la biliknya… ada katil bujang, meja study dan loker… bilik air kongsi… dalam bilik air ada shower, tandas dan tempat basuh baju….. hahahhaa nostalgia sungguh… tapi yang beza kat UITM ni… hostel2nya semua tinggi belaka, siap ada lift tu…. kat UTM dulu paling tinggi pun 4 tingkat je… ni sampai 7 tingkat, macam flat la plak… komplek sukan bukak sampai kul 12… so ramai la athlet yang berlatih… riuh rendah sungguh kat komplek sukan, sampai ke hostel dengarnya… malam tu aku tido kat pukul 1… esok nak bangun awal sebab ada majlis perasmian kul 7.30pg…
bilik hostel, kolej mawar

            Pagi2 kul 5.30pg aku dah bangkit… pas mandi, aku tunggu time sarapan… 6.30pg aku turun sarapan kat dewan… kul 7.30pg bergerak ke stadium UITM untuk majlis perasmian… majlis perasmian dibuat oleh Dato’ Aminar dan VIP2 perodua… dari jauh aku boleh Nampak boss aku duduk kat grand stand… acara perasmian kira meriah gak la… siap ada press dan gimik letupan meriam… kak linda AA aku kata dia Nampak muka aku dalam TV masa perasmian carnival… lepas acara perasmian, cuaca mulai mundung dan tak lama lepas tu hujan pun turun… untuk acara2 in-door macam badminton dan ping pong dah boleh mula… acara tennis terpaksa ditunda sebab, tennis tak boleh main masa court basah… sementara menunggu hujan reda, aku pergi dengar taklimat acara tennis dan pergi ambil jersi DIADORA untuk team aku… aku termasuk dalam kontijen Support Servis… jersi team tennis baju DIADORA warna hitam… matching la dengan kasut DIADORA aku…t-shirt kontijen pula warna hijau pekat… setiap kontijen ada warnanya tersendiri…
majlis perasmian

baju hijau gelap, kontijen support servis... yg pakai windbreaker tu said...

            Hujan berlarutan sehingga tengah hari… sementara tu aku gi tengok kawan2 aku yang bertanding dalam acara badminton dan ping pong… game pertama tennis bermula lebih kurang kul 12 t/hari… aku akan bermain dalam game yang ke-dua… aku main double dengan said… walaupun dah masuk t/hari aku masih takde selera nak makan sebab gemuruh sangat… aku makan sandwich jer t/hari tu… by the time game aku nak mula… jam dah pukul 2ptg… time ni memang betul2 panas… peh, seksa betul sebab aku biasa main malam jer… main tennis t/hari buta ni memang menggangu prestasi aku… nak servis pun susah sebab silau… so, dipendekkan cerita, kami kalah dalam game ni… said hampir2 nak pitam sebab panas dan dehydrated… aku pulak injured sebab langgar dinding masa nak kejar bola… disebabkan format game adalah kalah mati… so, dah berakhir la cabaran aku untuk carnival sukan kali ni…
            Lepas abis game… aku berehat hilang kan penat dan minum banyak2… dehydrated gile aku… time ni baru la terasa lapar… aku balik ke hostel, mandi dan pastu gi makan (makan t/hari + petang)… pas makan aku tido sebab letih sangat… aku bangun dari tido lewat petang… masa ni aku rasa sakit sangat kat bahu aku sebab terlanggar dinding masa game tadi… plan asal nak terus balilk rumah ptg ni terpaksa aku batalkan sebab pergerakkan tangan kanan aku dah limited… so, aku pergi ke Medical Tent untuk dapatkan rawatan… hasil dari pemeriksaan, aku mengalami kecederaan otot kat bahu… pembantu perubatan yang bertugas memberikan aku ubat sapu, ubat mengurangkan ketegangan otot dan ubat tahan sakit… oleh kerana ubat2 ini akan menyebabkan aku mengantuk, maka aku dinasihatkan untuk berehat malam ini… oleh sebab itu aku decide untuk balik esok sahaja…
            Selepas rawatan di Medical tent… aku lepak2 sambil tengok perlawanan bola tampar… habis perlawanan bola tampar aku balik ke hostel untuk mandi dan pergi makan malam… selepas makan malam aku pergi semula ke komplek sukan untuk tengok game futsal pulak… aku tak lama kat gelanggang futsal… aku balik semula ke hostel… sebelum ke hostel aku pergi beli burger di gerai dekat dengan hostle mawar, sebab medical assistant tu pesan perut aku mesti betul2 kenyang sebelum makan ubat… kalau tak nanti boleh sakit perut… aku balik ke bilik, makan berger dan kemudian terus tido… waktu tu jam baru pukul 10.30mlm… nyeyak betul aku tido tak sedar langsung… power betul ubat yang aku makan tu…
            Keesokkan paginya aku bangkit pukul 6.30pagi… terus pergi mandi dan bersarapan… rasa sakit kat tangan aku dah berkurangan dan aku dah boleh gerakkan tangan aku berbanding semalam… selepas sarapan aku terus berkemas sebab plan nak terus balik pagi ni… jam 9.30 pagi aku bertolak balik… malas nak tunggu majlis penutup sebab badan sakit2… sebelum sampai ke rumah aku singgah beli nasi lemak untuk miza dan betty… sebenarnya bila sampai rumah ade drama sikit… aku tak boleh nak masuk rumah sebab sliding door berkunci… tapi aku malas la nak cite pasal benda tu…
            Kesimpulannya… karnival sukan yang pertama ni kira ok la… pengalaman bagi aku masuk bertanding game tennis… dan juga pengalaman berharga buat rakan2 seperjuangan aku… semoga kita akan mencuba lagi di masa akan datang… teruskan berusaha meningkatkan skill masing-masing  said, azrul, muhklis dan hafidz… juga telah dicadangkan menubuhkan satu team tennis yang digelar team jln duta (sebab kami selalu berlatih di court jalan duta)… dan aku kena carik reket tennis sendiri la gamaknya…

No comments: