Sunday, April 22, 2012

Road to SIC sepang



                Dah baca dah pasal piping baru kat rumah aku… apada aku ni, pasang piping baru pun nak tulis dalam blog… nasib baik blogging di takde editor… kalau tidak mentah2 dah kena reject punya… kisah kali ni adalah berkenaan dengan persediaan aku untuk menghadapi race yang akan datang… memang keje aku dari dulu lagi banyak berkisar tentang pengumpulan data, analisis dan mengambil tindakan yang sewajarnya bedasarkan data2 yang ada…so setiap larian aku dari tahun lepas lagi aku memang ada rekod datanya… bukan sahaja data road race yang aku sertai… juga data setiap larian latihan aku yang aku buat di taman tasik titiwangsa dan juga taman tasik metropolitan… tahun lepas data aku tak berapa detail… Cuma ada rekod jarak larian dan masa yang dicatatkan… tahun ni sebab dah ada teknologi android… data yang aku kumpul bertambah baik… ada data split setiap kilometer bersama2 pace dan kelajuan larian… untuk pengetahuan semua, pace adalah masa yang diperlukan untuk jarak 1km, direkod dalam unit min/km… manakala kelajuan pula adalah ukuran berapa jarak yang dapat kita cover dalam masa 1jam, direkod dalam unit km/jam… untuk pelari ukuran pace paling sesuai digunakan sebab kalau guna kelajuan km/jam, datanya slow sangat…pace larian aku pada tahun ni adalah lebih kurang 7.3 secara puratanya…
                Data larian aku terbahagi kepada 2 bahagian… bahagian pertama adalah sesi latihan di taman dan bahagian kedua adalah data dari road race yang aku sertai... aku terpaksa mengasingkan kedua2 data ni sebab terdapat sedikit perbezaan dalam corak larian diantara keduanya… jika kita lihat data larian di taman… pace permulaan aku selalunya agak laju… secara puratanya 6.3 dalam 3 km yang pertama… ini sebab keadaan persekitaran yang membolehkan aku bermula berlari dengan baik ditaman2… km yang seterusnya akan berlaku pertambahan pace disebabkan keletihan pada kadar 0.1 pace setiap km… latihan ditaman2 juga melibatkan sesi rehat dipertengahan larian… ini diwakili dengan bacaan pace yang meningkat secara mendadak didalam graf… jika kita lihat pada graf yang mewakili road race (RR) pula… 3km yang pertama tidak seperti semasa latihan, purata pada 7.3 pace… ini adalah kerana dalam RR, sewaktu pelepasan peserta selalunya keadaan agak crowded dan agak sukar untuk berlari dengan lancar… apabila masuk km ke-4, keadaan menjadi kurang sesak dan pace boleh menjadi laju sedikit… pada graf RR tidak ada data yang meningkat secara mendadak tetapi terdapat beberapa bahagian yang menunjukkan pace menjadi perlahan… ini selalunya disebabkan oleh laluan berbukit yang memang banyak dalam RR… dalam RR peningkatan pace tidak setinggi latihan… data peningkatan pace adalah pada kadar 0.03 pace sekilometer… ini berkemungkinan berlaku disebabkan bila kita bermula dengan perlahan, kita boleh maintain pace tersebut pada jangkamasa yang lebih lama berbanding sewaktu latihan yang mana kita bermula dengan pace yang agak laju dan cepat penat… peh macam laporan nak hantar ke boss lak plak… tapi ni semua tafsiran aku sendiri berdasarkan data2 sendiri yang aku kumpul… ketepatannya aku takleh nak jamin…





                Bila dah ada data dan data tersebut telah dianalisis menggunakan tools yang bersesuaian… apakah langkah seterusnya… data2 yang dinalisis ini selalunya melambangkan 2 perkara… pertama, ia melambangkan keadaan semasa ataupun pencapaian semasa data tersebut… kedua, ia adalah juga sebagai penanda tindakan susulan yang perlu diambil… seperti mana orang2 lain, aku juga mengharapkan prestasi larian aku akan bertambah baik dari masa ke semasa… itulah tujuan utama aku mengumpul data larian aku, supaya dapat membantu aku menunjukkan prestasi semasa dan menentukan tindakan selanjutnya yang perlu aku lakukan untuk meningkatkan prestasi ini…aku akan menggunakan data yang terkumpul ini untuk membuat ramalan timing aku untuk ENR yang akan datang… bedasarkan data, ramalan aku untuk timing ENR (15.5km) adalah 1jam 51min… kemudian aku pecahkan lagi timing aku ikut kilometer dari kilometer 1 hingga 15… ini akan aku gunakan sebagai panduan timing aku untuk setiap kilometer… jika aku sampai ke satu2 kilometer tetapi melebihi timing yang telah aku tetapkan, bermakna aku kena pertingkahkan pace larian aku… tetapi kalau timing aku lebih cepat dari masa yang ditetapkan bermakna aku boleh memperlahankan pace larian aku ataupun berjalan untuk mengumpul tenaga… 
planning... planning...

                Untuk memudahkan aku rujuk timing dan pace… aku telah catatkan data tersebut pada nota kecil yang boleh aku selitkan dalam pouch… maklumlah aku takde jam yang mahal yang ada gps dan boleh masukkan running plan, so guna kertas nota kecil je la… plan aku, bila aku jumpa km marker aku keluarkan nota tersebut dan check samada aku on track ataupun dah over… perrrgggghhh dasatnya plan… tetapi ni semua perancangan sahaja… kalau dalam kitar PDCA tu dalam bahagian P (Plan)…. Dia punya D (Do) belum tahu lagi macam mana… sebab on the race day macam2 boleh berlaku dan prestasi aku pada hari tersebut lagi belum tentu dalam keadaan yang paling optimum… sedikit mengenai kitaran PDCA… untuk info korang, kitaran PDCA selalunya digunakan dalam melaksanakan sesuatu projek dari mula hingga siap… PDCA stand for Plan, Do, Check dan Action… perkara yang paling utama dalam kitaran PDCA adalah bahagian Plan yang masa lebih daripada 60% aktiviti perlu ditumpukan dalam bahagian planning atau merancang… jika rancangan adalah betul dan tepat, insyaallah pelaksanaannya tidak akan menimbulkan banyak masalah…
                Perkara yang membuatkan aku agak goyang sekarang adalah… pada sebelah siang hari sabtu tersebut aku ada jemputan kawin di klang… kalau tak pegi rasa bersalah la plak… takut2 episod yang sama masa tahun lepas men’s health night run berulang semula… belah siang ada kenduri, makan gulai nangka muda, masa lari sakit perut… tapi tahun ni insyaallah aku akan lebih bersedia dan berwaspada… tambahan pula rakan larian aku, ajat ada call aku semalam (selasa)… dia kena gi outstation ke kelantan dari hari rabu sampai jumaat… aku lupa la ada bagitau tak yang ajat sekarang nih dah keje… station kat cyberjaya dan tinggal kat putrajaya… ada la can nak gi night run kat area putrajaya lak lepas nih… ajat sebenarnya kena gi kelantan sampai hari sabtu… tapi sebab dia nak lari gak kat SIC masa ENR… dia dah coutim supaya keje habis hari jumaat dan malam tu terus balik ke kl naik bas… so pagi sabtu aku kena jemput dia kat stesen bas pekeliling… lepas kenduri target berlepas ke putrajaya (rumah sewa ajat) pukul 3ptg… bersiap kat rumah sewa ajat, pastu pukul 5 gerak ke SIC… itulah perancangannya ROAD TO SIC… INSYAALLAH… nantikan pelaksanaan dan keputusannya dalam laporan yang akan datang…

No comments: