Sunday, April 8, 2012

UP COMING RACE APRIL 2012 ~ JULY 2012



                Jadual larian aku dari april sampai julai sebelum bulan puasa rasanya dah lock… Cuma bulan julai punya event aku tak decide lagi samada nak masuk men’s health night run kat putrajaya ataupun ntv7 fun run kat damansara utama (dekat pejabat TV3)… ada beberapa acara yang aku repeat dari tahun lepas… antaranya adalah kl towerthon di menara kl, Standard chartered kuala lumpur marathon, NTV7 fun run dan men’s health night run putrajaya… satu acara baru untuk tahun ni adalah Energizer Night Race yang akan berlangsung di Sepang International Circuit… 

                Acara bulan april adalah Energizer night race di SIC sepang… tahun lepas event yang sama dianjurkan di tempat yang sama tetapi jadi kelam kabut sangat sebab penganjur yang bertanggungjawab mungkin takde pengalaman langsung dalam handle event larian pada waktu malam dan melibatkan jumlah pelari yang banyak… kalau tak salah aku, tahun lepas jumlah pelari mencapai angka 10,000 pelari… tahun ni, event ni kembali dengan pengajur yang baru, jumlah pelari dihadkan kepada Cuma 5,000 pelari sahaja… harapnya event tahun ni jauh lebih baik berbanding tahun lepas… Energizer pun dah membuat pelbagai usaha dalam membersihkan nama dia orang selepas kejadian buruk tahun lepas… aku tak masuk event tahun lepas kerana tak sempat nak daftar (nasib baik)… tahun ni aku dan ajat dah daftar untuk jarak 15.5km… aku confident sikit sebab untuk tahun ni penganjurnya adalah 21st century sport… pihak yang sama menganjurkan putrajaya night marathon… tak sabar rasanya nak lari kat trek SIC… mesti hebat rasanya… satu pengalaman baru selepas dapat berlari didalam trek kat stadium nasional bukit jalil masa Brooks HM… jaraknya boleh tahan jugak 15.5km, kira latihan untuk aku menjelang HM masa SCKLM 2012 pada bulan jun nanti… aku target untuk tamatkan larian ni dalam masa 1jam 55min... sub 2 hour bedasarkan rekod larian aku yang terkini…

                Bulan may pulak ada acara repeat dari tahun lepas… kl towerthon kat kl tower… tahun lepas event diadakan pada waktu malam… sebab aku daftar awal, dapat lari flight yang pertama… disebabkan terlalu ramai pelari, aku tak tahu flight yang terakhir dapat lari pukul berapa sebab masa aku nak balik dalam pukul 11 mlm… masih ada lagi pelari yang belum dilepaskan… disebabkan situasi berikut, pada tahun ni terdapat sedikit perubahan pada jadual pelepasan peserta… pada tahun ni event diadakan pada waktu siang dan malam… pelari dibahagikan kepada 2 group yang besar… satu group akan berlari pada waktu petang, bermula 3 ptg… dan satu group lagi akan mula berlari pada waktu malam, bermula pukul 8mlm… sekali lagi aku dan ajat akan masuk event ni… aku akan berlari pada waktu malam… dan sepeti tahun lepas juga aku akan turun cepat2 bila dah sampai atas sebab tak nak tersangkut dengan kesesakkan bila dah ramai sangat runner kat atas… kalau tahun lepas masa aku adalah 28min… tahun ni aku target untuk buat 25min…

                Jun adalah bulan yang terpenting sebab aku akan buat HMV aku masa SCKLM 2012… HMV bermaksud Half Marathon Virgin… SCKLM adalah event larian terbesar kat malaysia melibatkan pelari melebihi 20,000 runner… tahun ni dia orang target 27,000 runner… senang cite hari event scklm nanti jangan keluar kl la belah pagi… for sure banyak jalan akan ditutup, buat sakit hati je nanti… that day, runner rule kl… aku rasa cuak gak la sebab tahun ni nak buat HM… 21km tuuu… setakat ni rekod paling jauh larian aku adalh 12.3km, sewaktu men’s health night run… tapi rekod tu akan dipecahkan bila aku lari Energizer night race nanti, 15.5km… scklm’11 tahun lepas aku masuk event 10km, larian terjauh aku pada waktu itu dan masa yang aku catatkan adalah 1jam 13min (net time)… tahun ni untuk HM aku target untuk menamatkan larian pada masa 2jam 45min… untuk menghadapi HM pada scklm’12, aku telah menggandakan jarak larian mingguan aku… sekarang aku akan lari lebih kurang 10km dalam satu larian seminggu sekali… tahun ni ajat pun join scklm jugak… tapi dia akan lari dalam kategori 10km dengan memember dia… mungkin tahun depan aku akan ajak ajat untuk lari HM sama2 dengan aku…


                Tamat bulan jun, masuk bulan julai plak… selalunya bulan sebelum masuk bulan puasa ni banyak event larian… banyak penganjur yang akan cuba buat event pada masa ni sebab bila dah masuk bulan puasa tak ramai runner yang dapat join event… kena lak lepas bulan puasa, bulan raya pulak… lagi la sibuk nak beraya… tahun ni puasa akan start pada minggu ke tiga bulan julai… so sekurang2nya bulan ogos dan september aku akan bercuti dari competitive running (jogging kat taman tu continue macam biasa)… macam yang aku dah sebut awal2 tadi… pada bulan julai ni ada 2 event yang menarik… iaitu NTV7 fun run dan Men’s health night run… tahun lepas dua2 event pun aku masuk… NTV7 fun run aku buat timing 42min (7km) dan men’s health aku buat 1jam 36min (12.3km, disaster gile)… aku plan nak masuk salah satu dari event ni… tapi ada rasa macam nak masuk dua2 event sekali… ala, sekadar 7km untuk NTV7 fun run tu apa la sangat… tiap2 hujung minggu sekarang pun dah lari lebih dari 10km… lagipun kedua2 event selalunya beri goodies bag yang best2… NTV7 confom dapat medal punya, tapi men’s health cuma ada limited medal… tengok la camna nanti… kene kifir dulu….

                Bulan puasa selalunya takde event… tapi kalau kemaruk jugak nak lari… pacemaker group ada anniversary run dalam bulan puasa… boleh la join…

No comments: