Saturday, September 8, 2012

KIMPALAN (WELDING) Bah. 1



                Sebagai salah seorang yang pernah menjadi tenaga pengajar proses kimpalan di tempat kerja aku… maka tergerak aku untuk berkongsi sedikit ilmu yag aku ada dengan para pembaca yang memerlukannya… catatan ini adalah bedasarkan kefahaman aku sendiri terhadap proses kimpalan… adalah perlu ditekankan juga bahawa aku bukanlah jurukimpal yang mempunyai lesen tetapi pengetahuan dan kemahiran yang aku ada cukup memadai dirasakan oleh syarikat aku untuk melantik aku sebagai salah seorang tenaga pengajar proses kimpalan di syarikat aku…
                Sebagai sedikit pengenalan mengenai syarikat tempat aku bekerja… kami menghasilkan kenderaan dari metal sheet ke stamping ke welding ke painting dan pemasangan… oleh itu kami adalah pengeluar @ manufacturer… berbeza dengan pemasang @ assembler yang hanya memasangkan part CKD…
                Kimpalan @ Welding  adalah salah satu proses penyambungan @ joining… ia adalah proses penyambungan bedasarkan proses kimia… antara proses penyambungan lain adalah penyambungan mekanikal @ Mechanical fastening yang menggunakan bolt & nut, tali @ ribet… proses kimpalan melibatkan peleburan kedua2 komponen yang ingin disambungkan… kemudian kedua2 komponen itu akan bercampur membentuk sebatian baru dan mengeras maka menyambungkan kedua2 komponen yang ingin disambungkan… kata kunci disini adalah kedua2 komponen yang ingin dicantumkan itu mesti melebur dan membentuk sebatian baru… oleh itu jika proses penyamtuman itu tidak melibatkan kedua2 komponen melebur dan membentuk sebatian baru tidak boleh dipanggil sebagai kimpalan@welding... Jangan kita konfius proses welding dengan proses lain yang seakan2 proses welding seperti brazing atau soldering… kerana brazing dan soldering tidak meleburkan komponen yang ingin disambungkan… hanya filler material sahaja yang melebur cair… masuk didalam celahan (kesan kapilari) antara 2 komponen yang ingin disambungkan dan bila ianya mengeras ia membentuk seperti gam yang mengikat kedua2 komponen… maafkan aku kerana menggunakan bahasa rojak… kerana ada beberapa istilah bahasa inggeris yang aku tak tahu alih bahasnya dalam bahasa melayu dan juga bagi aku istilah teknikal lebih mudah digunakan dalam bahasa inggeris kerana lebih luas penggunannya dalam industri… sebaik2nya kita mengetahui terma teknikal tersebut dalam kedua2 bahasa malaysia dan inggeris… BAHASA JIWA BANGSA…
kimpalan logam

 contoh penyambungan mekanikal bolt dengan nut

                Dalam teks ini jenis welding yang aku akan sentuh adalah welding logam terutama besi… sebenarnya pelbagai material boleh di welding Cuma berbeza teknik sahaja… setelah kita memahami maksud welding… sekarang aku akan Cuba menjelaskan jenis2 kimpalan logam… dalam proses melebur logam sebenarnya akan membuka ruang untuk elemen2 lain yang berada dalam atmosfera untuk masuk ke dalam logam… elemen2 yang aku maksudkan adalah gas2 yang terkandung dalam udara yang kita hirup… elemen2 ini sebenarnya boleh membawa kemudaratan kepada logam yang kita welding terutamanya terjadinya masalah karat… karat @ logam yang teroksida akan menyebabkan logam menjadi lemah… elemen yang paling memudaratkan dalam udara adalah unsur nitrogen… oleh itu amat2 penting kawasan yang melebur semasa proses kimpalan dilindungi dari elemen2 dalam udara ini… dalam proses welding jenis perlindungan yang gunakan adalah dalam bentuk gas yang dipanggil sebagai gas pelindung @ shielding gas… oleh itu jenis welding dibahagikan kepada bagaimana gas pelindung digunakan @ dihasilkan…
                OK cukup untuk entry kali ni… dalam naskah yang akan datang aku akan sentuh jenis2 kimpalan logam pulak pulak…

No comments: