Sunday, September 2, 2012

RE-START!!!!!!!



                1 syawal telah berlalu pergi… tetapi sambutan hari raya masih lagi hangat… yang beraya kat kampung hampir kesemuanya dah balik semula ke bandar dan sambutan hari raya diteruskan lagi di bandar pulak… sehingga penghujung syawal ni dijangkakan akan penuh dengan jemputan ke majlis rumah terbuka… aku takdela plan nak buat rumah terbuka besar-besaran, tapi kalau ada memember yang berhajat nak datang beraya bolehlah betty masak special sikit… kalau buat rumah terbuka ni memang memenatkan… last jumaat betty adelah buat masak2 sikit sebab dia ada jemput kenkawan opis yang kena kerja untuk lunch kat rumah aku… plannya panggil untuk lunch jer… tapi berlanjutan sampai ke malam siap jemput adik aku hairy yang tinggal kat shah alam untuk datang makan2…
                Nampaknya dalam sebulan ni hujung minggu aku banyak akan dihabiskan dengan memenuhi jemputan ke rumah terbuka… minggu depan siap ada jemputan majlis perkhawinan lagi kat batang kali… jarak ke batang kali dari rumah aku kat gombak takde la jauh sangat kalau ikut jalan belakang… jalan ikut empangan batu… dari rumah aku sri gombak aku ke pinggiran batu caves… pastu masuk ke kampung nakhoda… dari kg nakhoda terus ke empangan batu… jalan terus sampai ke hulu yam lama… dari hulu yam lama akan ada simpang ke batang kali / genting highland… masa perjalanan lebih kurang 20min… Cuma jalan ni agak berliku dan traffiknya kurang… tidak digalakkan ikut jalan ni waktu malam sebab kurang lampu jalan dan dikiri kanan jalan kurang penempatan… banyak hutan simpan… kalau malam sangat aku akan ikut jalan pekan rawang…
                Selain dari pergi ke jemputan ke rumah terbuka… aku juga akan cuba selitkan sesi2 latihan… aku dah mula dah minggu lepas… aku mulakan dengan sesi larian kat taman tasik titiwangsa… aku pilih taman tasik titiwangsa sebab routenya adalah sangat rata… maklumlah lepas raya ni badan rasa agak berat… last time aku lari adalah pada awal puasa te,poh hari… LSD dengan ajat kat putrajaya 14km… tetapi larian pertama aku lepas raya ni memang siksa giler… aku Cuma mampu buat 8km jer… itupun makan masa sampai 1jam nak completekan 8km tu… plan asal aku nak buat lebih 12km… tapi kasut buat hal pulak… kasut POWER aku tu dah tak sesuai untuk buat lari jarak jauh sebab yang pertama cushionnya kurang menyebabkan aku rasa sakit kat lutut dan keduanya support kasut tu pun kurang jugak menyebabkan larian kurang stabil dan mudah melecet…
                Aku memang bercadang untuk beli kasut baru… kasut yang lebih spesifik untuk aktiviti larian… ada beberapa option yang sedang aku pertimbangkan… antara jenama yang sedang aku pertimbangkan adalah BROOKS, NEW BALANCE, MIZUNO, ADIDAS dan NIKE… pilihan pertama aku adalah BROOKS… sebab yang utama aku ada voucher untuk belikasut BROOKS bernilai RM120… aku target lepas less boleh dapat bawah RM200… kalau nak beli BROOKS aku akan pergi ke butiknya di D’CURVE… kalau tak salah aku butik BROOKS kat D’CURVE tu akan memaparkan model2 terkini kasut BROOKS…
                NEW BALANCE pun kenkadang ada buat sales untuk kasut2nya sampai 70%... kalau nak carik kasut NEW BALANCE boleh tengok kat World Of Sport kat SOGO ataupun butik NEW BALANCE kat FESTIVA CITY kat Danau Kota… kat World Of Sport pun kita boleh dapatkan kasut MIZUNO… kalau SOGO ada buat sales selalunya kasut2 kat World Of Sport pun ade sales gak… kasut2 BROOKS, NEW BALANCE dan MIZUNO memang direka untuk aktiviti larian… ia memberikan lebih penekanan kepada aspek teknologi dan teknikal… design luaran memang kurang menarik… dalam kata lain memang kureng sesuaila nak buat kasut jalan2… disebabkan aspek teknologi dan teknikal ini, harga kasut2 ni selalunya mencecah sehingga rm200 walaupun setelah ada diskaun… untuk kasut2 jenama ADIDAS dan NIKE, ianya lebih kepada mainstream consumer bermaksud selain ada aspek teknologi dan teknikal ia juga ada design luar yang menarik sebab tu kalau tak guna kasut tu untuk berlari, ia juga boleh digunakan sebagai kasut jalan2… aku juga sebenarnya ada plan nak sambar kasut ADIDAS atau NIKE tapi kalau aku nak beli pun mungkin yang buatan Vietnam kot… murah sikit… aku tengok kat internet bawah rm100 pun boleh dapat… boleh buat kasut untuk training… tapi kalau korang nak carik kasut yang memang spesifik dan rare untuk larian boleh lah jenguk2 jenama ASICS, SKECHER, K-SWISS atau SAUCONY… yang aku jamin harganya atas rm400… kalau mampu la… kasut2 jenama ni memang guna untuk berlari jer… kalau berjalan dengan pakai kasut ni pun tak berapa selesa… pada pendapat aku la… seperti biasa, petua untuk beli kasut larian… pertama, pastikan kasut tu membenarkan kaki kita untuk ‘bernafas’… kedua, ringan… ketiga, in-sole kasut sesuai dengan bentuk tapak kaki… keempat, saiz kasut larian 1 saiz lebih besar dari saiz kasut jalan2 kita
                Sebelum PNM pada bulan 10 nanti… aku plan sekurang2nya aku akan buat 1 sesi LSD kat Putrajaya… kali ni target untuk jarak lebih jauh dari 14km… dari presint 9 berlari ke pejabat perdana menteri… buat satu bulatan besar sebelah pejabat perdana menteri… lari terus ke PICC, lalu depan Palace of Justice… patah balik, lalu depan Bangguanan Perbadanan Putrajaya dan balik ke presint 9… kalau ada masa bulan 9 sekali… bulan 10 sekali sebelum PNM…
                Untuk race2 lain selain PNM pada bulan 10… aku dah mendaftar untuk larian ParkCity pada bulan 11… ini adalah acara ulangan dari tahun lepas… anjuran ParkCity International School dan Frenchman Lautraduex sebagai race directornya… tahun lepas aku masuk dengan ajat dan tahun ni pun ajat akan berlari bersama2 dengan aku… dalam route ParkCity ni akan ada larian bukit yang paling tinggi yang pernah aku tempuhi dalam acara larian… itupun kalau route tahun ni maintain macam tahun lepas… bulan 9 aku tak masuk mana2 acara larian sebab aku bercadang nak pergi bercuti ke langkawi semasa cuti Hari Malaysia… untuk bulan 12 masih tak ada acara yang aku masuk… kalau tahun lepas ada Malakoff 12km… tahun ni tak tahu ade ke tak… senyap jer sampai sekarang… untuk januari tahun depan acara yang dah dibuka untuk pendaftaran adalah MPIB run… tahun ni pun aku masuk acara tu… merupakan acara pembuka untuk tahun 2012 dan sekarang aku tengah berkira untuk menjadikan MPIB run 2013 sebagai acara pembuka untuk tahun 2013… tengok lah macam mana nanti…
                Akhir kata aku nak ucapkan SELAMAT HARI KEMERDEKAAN yang ke 55… semoga kita akan terus hidup dalam erti kata MERDEKA yang sebenar…

No comments: