Saturday, August 1, 2009

moto


Ni kisah pasal moto aku… bukan moto (kili) pancing tuh… tapi motosikal la… sehingga hari ni aku dah pakai Cuma 2 bijik moto jer… moto pertama aku adalah harta pusaka ayah aku… moto pertama yang dia beli… masa aku belaja kat johor… dia kira sedekah la moto tu kat aku untuk pakai hari2 pegi balik kuliah… jasa besar tul moto tu… moto HONDA C90… tak banyak moto jenis camtu atas jalan… kira2 abang kepada moto HONDA FAME la… masa aku ambik alih moto tu dari ayah aku… umurnya dah sampai 12 tahun rasenye… kira2 nak masuk kategori antik la… tapi antik tak antik la, kira sampai jugak la aku naik moto tu dari skudai sampai tanjung leman, mersing… walaupun top speed bole pegi 80km/j jer… last2 bila aku dah abis belaja aku tolak moto tu ke kawan aku…

Pastu ayah aku belikan aku moto lain lak… moto SUZUKI FX110… moto tu la yang aku pakai sampai sekarang… walaupun tak ranggi macam moto2 sekarang, tapi tetap mengjadi pujaan hatiku… sebenarnya moto tu dah lama tersadai kat umah aku… aku rasa hampir setahun ada… sebab dah macam2 yang rosak… pastu bila nak baiki, kos tinggi… so, terpaksa la aku tukunkan sementara waktu… antara masalah2nya… tayar belakang selalu pancit… kaburetor dah susah nak setting… ada asap ekzos bocor antara sambungan ekzos dengan enjin… dan macam2 lagi la… aku nak cite pun tak sanggup… tapi baru2 ni dengan sedikit suntikan dana… aku berusaha untuk MENGHIDUPKAN semula moto aku tu… dan aku berjaya… malah aku dapat letak jantung baru (kaburetor) untuk moto aku tu… mekanik tu dapat carik kaburetor lagenda ganti kaburetor lama aku… masa dia try, mekanik tu siap buat willie moto aku… gile punya pik-cup moto aku… masa mekanik tu tengah BIKIN moto aku tu… adela member dia datang… member dia siap cakap kat aku yang moto dia SIZUKI RC dah pasang kaburetor TZM lagi… lagi giler… tapi yang penting lepas ni aku gi kerja kira merempit la plak…




No comments: