Thursday, August 20, 2009

trip kelah



Objektif: Memancing kelah dan bawa balik idup2 untuk isi dalam akuarium ayah aku

Lokasi: sebuah sungai yang tak tahu namanya tapi kat jalan lama dari batang kali ke genting

Laporan penuh:

Trip ni sebenarnya dah lama dah diplan… asalnya idea dari adik aku yang duduk kat shah alam tu… setelah sampai hari yang dijanjikan, tetibalak adik aku x leh ikut sebab dia kene keje… tapi trip tetap diteruskan walaupun ahli yang tinggal Cuma aku dengan ayah aku jer… so kami plan untuk pergi pada sebelah petang sebab belah pagi aku ada urusan kerajaan… so, bila t/hari tu aku sampai umah ayah aku… cuacanya macam nak ujan jer… tapi aku dengan ayah aku gerak gak, manalah tahu bila sampai sana x ujan ker (semangat giler)… seperti yang dijangkakan on the way ujan toron… tapi memang nasib baik la… sampai je kat lokasi memancing, ujan pun berhenti… sebelum sampai ke sungai, kami singgah kat ladang kelapa sawit untuk kutip umpan (buah sawit masak)… port kami memancing tu memang cun la… kalau nak buat tempat berkelah pun boleh, tapi airnya agak laju la… pastu ada beberapa lubuk yang sangat berpotensi… so, ayah aku pun pilih satu lubok yang agak tinggi… kami memancing dari tebing lubok yang ketinggiannya lebih kurang 3meter… memang agak mengerunkan la… menurut ayah aku, sekarang ni bukan musin hujan, kalau musim ujan tempat yang kami mancing memang dah tenggelam la… so ayah aku pun prepare umpan, hirisan buat sawit… aku pun mula la memancing kat kawasan2 jeram tu… susah jugak memancing kat kawasan jeram ni sebab mata mudah sangkut kat batu… setelah mancing hampir sejam, tetiba pancing aku yang aku letak kat atas batu tu bergerak… memula aku ingat sebab arus yang tarik… lapas aku gulung tali, tengok2 ada anak kelah kat ujung mata kail aku… so, itulah hasil tunggal untuk trip kali ni… kami bergerak balik bila dah menjelang petang sebab x nak sangkut dalam utan ni bila dah gelap… dan anak kelah tu pun dah menjadi penghuni tetap akuarium ayah aku…

No comments: