Thursday, September 10, 2009

my fish

Sejak 2 menjak nih aku asyik terfikir nak mod up fish aku jer… bukan ikan yang dalam akurium tuh… tapi kete aku la… sebagai angler sejati… aku memandu kete yang ada kaitan dengan ikan gak la… iaitu PERODUA KELISA… mana ada lagi kete dalam mesia nih yang guna nama ikan… p2 kelisa jer…
So aku dah buat beberapa research dalam internet item2 mod (modification) yang boleh aku buat kat standard fish aku… tak nak la bikin dasat2 sangat… sekadar dapat up sikit performance jadik la… sekarang nih rasa cam dah semput sikit, maklumla dah dekat 5 taun dah… antaranya
1. Pakai spark plug teknologi terkini – iridium denso @ NGK
2. High flow air filter (washable) drop-in @ open pod – K&N @ simota
3. Up-grade ekzos sytem (extractor+bullet+muffler+piping 1.5” @ 1.4”) – marco
4. Power stabilizer – pivot raizin
5. Belum terfikir lagi…..
Yang penting item2 kat atas nih ada dalam lingkungan budjet aku… so, sekarang nih aku tgh berkira2 harga barang dengan budjet yang ada… aku rasa yang first aku nak buat ganti spark plug… iridium spark plug nih boleh up power, jimatkan minyak pastu tahan lama… setahun pun ok lagi… rasanya macam pelaburan yang menguntungkan… heheheeee
Dalam masa yang sama teringin gak nak up-grade peralatan perang aku… tapi tunggula hujung tahun nanti bila aku balik kuantan… kat sana boleh carik barang murah sikit… plan nak carik mesin baru… kalau nak cun brand shimano… baru matching dengan joran aku… hehhehee… bestnya berangan…

untuk pengetahuan korang... gambar2 kat atas tu bukan gambar kete aku...tu gambar aku cilok dari dalam internet... gambar kete aku aku dah ambil dah tapi mana tah aku letak... malas la nak ambik yang baru... hehehheee

No comments: