Thursday, September 17, 2009

Trip ramadhan (reis Ramadhan)


Salam… ramadhan 2009 sudah hendak berakhir… so, sebelum tutupnya ramadhan tahun ni, aku ingin mempublish trip yg berjaya aku buat sepanjang bulan ramadhan nih… secara keseluruhannya aku hanya berjaya buat 2 trip jer… x de masa la nak gi mancing… hujung minggu ada jemputan berbuka puasa dan macam-macam aktiviti lagi lah
Trip 1: danau biru, bangi (kolam air tawar)
Ni sebenarnya trip terkejut… kebetulan aku ada urusan di bangi… bagi memenuhkan masa aku pun carilah kolam kat area bangi nih… dan hasil kajian aku, kolam yang paling senang nak pegi adalah kolam danau biru… dekat dengan exit tol bangi… kolam ni bayarannya murah jer Cuma rm6/jam… so aku decide utk mancing selama 2jam… baru rm12… umpan pakai dedak je yg dh memang sedia ada kat dalam bonet kereta aku…
Bila sampai kat kolam… pengunjung memang x ramai pun… maklumlah bulan puasa… lepas bayar deposit rm20… aku pun pilih port kat tengah 2 kolam… kolam nih xde la besar sangat… saiznya empat segi tepat… on the way ke port mancing tu… aku perasan banyak bangkai ikan mati dalam kolam… dan semua yang mati tu ikan tongsan… so aku terpikir, pehal kolam nih… baru kene tuba ke… tapi aku xde la ambik gambar bangkai ikan tu…
Lepas bancuh umpan aku pun mula la memancing… so, seperti yang telah aku jangkakan… memang xde hasil pun… Cuma yang berjaya aku daratkan adalah anak lampam yang mengacau umpan aku… so, setelah 2jam memancing dan keadaan masing x berubah so aku pun balik la… kalau dapat ikan pun takut nak makan mengenangkan bangkai2 ikan tongsan tadi… huhuhhuhuuhuuuu
Trip 2: green paradise, jln selayang-rawang (kolam air masin)
Kembali semula ke kolam lama aku setelah kolam baru di bukit idaman selayang dirobohkan… kalau ikutkan ati memang malas nak datang kolam nih tapi x de member la nak ajak gi kolam baru kat damansara tu… member aku yg kat melaka tu kene imform awal2 kalau nk ajak gi mancing kalau x dia tak bawak set pancing dia… oleh kerana x de pilihan maka terpaksa la datang kolam ni… itulah masalahnya, kolam air masin kat area KL nih dah makin pupus dah…
Malas nak taip panjang2… hasil memang MANGKAU… tapi dari cerita yg aku dengar dari org yg memancing sekali kat situ… kolam ni memang dah makin teruk… kemungkinan sebab dah takde sangingan dari kolam2 lain kat area selayang/gombak… ade sorang bro ni dah memancing hampir 7jam tapi sekor pun tak naik… dia punya hangin, rasa macam nak racun jer kolam tu… itulah kisahnyeeee

No comments: