Thursday, August 4, 2011

Passion for running



Entry kali ni aku nak kupas mengenai passion for running… apa sebab musabab yang mendorong seseorang untuk berlari… untuk aku, tujuan utama aku mula2 menceburkan diri dalam dunia larian ni adalah atas sebab2 untuk kesihatan seperti yang telah aku ceritakan dalam entry yang terdahulu… aku rasa memang ramai orang yang berlari atas sebab kesihatan… kebanyakkannya adalah untuk menurunkan berat badan… kerana berlari adalah salah satu senaman kardiovaskular yang bagus, juga dapat membakar kalori yang banyak… sebab itu bila kita berlari, kita akan berpeluh dengan banyaknya… bagi aku pula, aku tiada masalah lebihan berat, malah aku termasuk dalam kategori mereka yang kurang berat badan… sebelum2 ni aku dah dah mencuba pelbagai cara untuk menambahkan berat badan tapi tak Berjaya… percaya atau tidak, selepas mula berlari, berat badan aku dah mula bertambah… ini dibantu oleh dengan gaya pemakanan yang sihat…
Berlari juga merupakan salah satu cara aku untuk mengisi aktiviti pada masa lapang… aktiviti yang mudah, murah dan boleh dilakukan pada setiap hujung minggu… bermula dengan aktiviti jogging di taman tasik titiwangsa setiap hujung minggu membawa kepada competitive running… berlari tidak lagi satu aktiviti riadah… tetapi dah menjadi satu passion bagi aku…
Apa yang menjadi keutamaan sekarang adalah berapa laju dapat aku berlari… berapa jauh dapat aku rangkumi… berapa lama aku dapat bertahan… it is about testing my limit as a human… blog2 dan forum2 memancing yang dulu selalu aku kungjungi dah semakin sepi… yang selalu aku layari sekarang adalah blog2 pelari… seronok dapat membaca kisah2 mereka… kerana pasti aku dapat kaitkan dengan pengalaman sendiri…
Kalau dulu selalu tercari2 mana kolam2 pancing yang dapat memberikan tarikan yang hebat… sekarang nih tercari2 event2 larian yang dapat memenuhi kalender larian bulanan… pejabat FTAAA (Federal Territories Amateur Athletic Association) yang terletak berdekatan dengan stadium Negara juga dah berkali2 aku panjat untuk mendaftar masuk larian dan pergi mengambil race pek… istilah2 baru sekarang yang selalu bermain di bibir adalah T-Shirt larian, running vest, BIB no, timing chip, hydration pack, compression clothing, carbo-loading dan lain2 lagi…
Hujung minggu sekarang adalah masa2 yang selalu dinanti2kan… inilah masa untuk berlatih… membina stamina dan kekuatan… setiap larian direkod masanya, jaraknya, lajunya dan pace… kemudian data2 ini akan dinilai dan dianalisis sebagai penanda aras tahap kebolehan terkini… sekarang pemandangan juga teliti terhadap mereka2 yang berada di persekitaran… apakah jenis kasut yang mereka gunakan… jenama pakaian yang mereka gunakan… teknik larian… sebagai perbandingan dengan apa yang ada pada diri sendiri…
Pencapaian aku yang terkini adalah quarter-marathon… tahun depan aku target half-marathon… insyallah tahun lagi satu full-marathon… YES I’M A MARATHONER… 
ni bukan aku...

2 comments:

Unknown said...

bgs semangat tu

Idah said...

ooohh atlit rupanya.....